Hva skal vi med pensum når vi har KI?
Kunstig intelligens har skapt både begeistring, forvirring og frustrasjon i akademia. Studentene forholder seg til fag- og forskningslitteratur på nye måter, og underviserne stilles overfor helt andre utfordringer i møtet med kunnskapskilder. Er pensumboka slik vi kjenner den i ferd med å bli overflødig? Hvordan skal fremtidens studenter lære – og hvilken rolle spiller læreboka i en tid der KI setter nye rammer for utdanning og forskning?
Onsdag 22.oktober deltok over 300 mennesker på Gyldendalhuset for et spennende seminar om pensumbokas fremtid, læring og kunnskap i en tid med store omveltninger. Vi håper at alle som ikke fikk delta får med seg opptakene av disse foredragene, og at budskapet sprer seg videre til deres institusjoner.
Velkommen og innledning
Innlegg
- Status for KI i høyere utdanning, med særlig vekt på endringer når det gjelder pensumbøkenes rolle
- Når utviklingen i samfunnet går så raskt og måten studenter og undervisere forholder seg til pensumlitteratur kastes om på: hvem skal ta ansvar for at endringer skjer på en best mulig måte? Hver enkelt underviser, eller strukturene rundt?
- Hva vet vi om lesing, fordypning og læring i møte med nye digitale verktøy? Hva er pensumlitteraturens rolle i en KI-tid?
- Hvordan bør undervisere forholde seg til studentenes endrede syn på kunnskapskilder?
Status for lesing og betydningen av norsk som fagspråk
Pause
Innlegg
- Hvordan endrer KI måten vi søker, bruker og vurderer kunnskap på?
- Kan KI erstatte lærebøkene?
Panelsamtale
Deltagere:
- Morten Goodwin – KI ekspert og professor i kunstig intelligens ved UiA
- Birgit Skaldehaug – Forlagssjef hos Cappelen Damm Akademisk
- Cecilie Dalland – Professor i pedagogikk og metode ved OsloMet
- Henriette Karlsen Brenna – Leder av NSF Student
- Ståle Wig – Forsker på dybdelesing ved UiO
- Margrete Malmgård – Jurist og student ved profesjonsstudiet i psykologi
- Natalie Woldengen - Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon
Foredragsholdere og paneldeltakere

Trine Skei Grande
Administrerende direktør i Den norske forleggerforeningen. Foto: Malin Westermann

Morten Goodwin
KI ekspert og professor i kunstig intelligens ved UiA. Foto: Ole Alvik

Anders Malthe-Sørenssen
Leder av Utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning og Professor ved UiO. Foto: UiO

Cecilie Pedersen Dalland
Professor: pedagogikk og metode på OsloMet. Foto: Shane David Colvin

Ståle Wig
Postdoktor ved UiO. Foto: Privat.

Birgit Skaldehaug
Forlagssjef hos Cappelen Damm. Foto Ansgar Valbø.

Margrete Malmgård
Jurist og student ved profesjonsstudiet i psykologi. Foto: UiO.

Natalie Woldengen
Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon. Foto: NSO Skjalg Bøhmer Vold.

Henriette Karlsen Brenna
Leder NSF Student. Foto Kristin Henriksen NSF.

Christian Haugsnes
Forlagsdirektør hos Gyldendal Akademisk. Foto: Gyldendal.
Fride Wiig Hoen
Forlagsredaktør hos Gyldendal Akademisk. Foto: Pernille Sandberg.

Knut André Karlstad
Forlagsredaktør hos Gyldendal Akademisk. Foto: Gyldendal.