Forfriskende og fandenivoldsk prisvinner

Da danske Jonas Eika mottok Nordisk Råds litteraturpris i 2019, var det som den yngste vinneren noensinne. Bli bedre kjent med den kritikerroste novellesamlingen "Etter sola"!

Da danske Jonas Eika mottok Nordisk Råds litteraturpris i 2019, var det som den yngste vinneren noensinne. Han skriver svimlende energisk, lekende og eksperimentelt, i grenseland mellom poetisk realisme og sci-fi. Å lese novellesamlingen Etter sola for første gang føles som å få noe sjeldent i hende, for det er en sjeldent god bok, og fra en forfatter som ennå ikke har fylt tretti.

Prisdryss

Jonas Eika er født i 1991 og uteksaminerte fra den anerkjente Forfatterskolen i Danmark i 2015, osamme år som han debuterte med romanen Lageret Huset Marie, en bok han mottok Bodil og Jørgen Munch-Christensen-prisen for.  Etter sola er bare Eikas andre bok, men over den har det drysset superlativer så vel som priser: Michael Strunge-Prisen, Den svære Toer, Montanas Litteraturpris, i tillegg til Nordisk råds litteraturpris.

Jublende kritikk

Etter sola ble av flere norske aviser trukket fram som en av de beste bøkene som utkom i fjor, før den i det hele tatt var kommet på norsk. Tora Sanden Døskeland i Klassekampen skriver  at Etter sola skapte bilder i hjernen hans som det var umulig å bli kvitt, mens Ingunn Økland i Aftenposten karakteriserer valget av Jonas Eika som vinner av Nordisk råds litteraturpris som modig. I VG skriver Gabriel Michael Vosgraff Moro at Eika gir mer eller mindre faen i tradisjonelle konvensjoner, og det er forfriskende med en forfatter som åpenbart har andre forbilder enn det knappe, poengterte idealet som ofte preger novellesjangeren. Eller som Marta Norheim i NRK skriver: «Merk deg like godt namnet med ein gong: Jonas Eika.»

 

Stilistisk spennvidde og litterære inspirasjonskilder

Etter sola, en bok bestående av fem noveller, og er forførende og leken lesning som beveger seg mellom virkelighet og fantasi. Åpningsnovellen «Alvin» er som en slags novelleversjon av den skrudde serien Black Mirror, der hovedpersonen-  en implementeringskonsulent (!) trer inn i sitt nye, sammenraste arbeidssted bare for å finne ut at virksomheten har gått sin gang der inne, og at alle ansatte har tilpasset arbeidssituasjonen og kroppene sine til den ‘nye normalen’. Klemt sammen inn i kroker og kriker blir novellen en allegori for kapitalismens inngripen i ett og alt, fortalt med en lekenhet og tilforlatelige lettheten som trekker tankene mot den italienske forfatteren Italo Calvino, men kanskje på syretrip. Mens novellen «Bad Mexican Dog» nikker anerkjennende til beat-poetenes psykedeliske litteratur både stil og tematikk.  Skillet mellom de privilegerte og ofrene både stilles til skue og snus på hodet i denne fortellingen, der naturen speiler det mørke i mennesket og skildres i all sin apokalyptiske natur, i scener som drar tankene mot den argentinske forfatteren Mariana Enriquez’ noveller.

Jes Stein Pedersen i den danske avisen Politiken skriver at stilistisk er Jonas Eika helt sin egen, men plasserer seg et sted mellom J.L. Borges’ fantasy, William S. Burroughs’ narkofantasier og Roberto Bolanos sans for å gi det lokale en global dimensjon.

Politisk engasjement

Jonas Eika har fått mye oppmerksomhet for sitt politiske engasjement. Under overrekkelsen av Nordisk råds litteraturpris holdt han en takketale med smell i, der han bebreidet Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, som også var til stede i salen, for å «stå i spissen for et sosialdemokrati som har kommet til makten ved å overta det rasistiske språket og politikken til den forrige regjeringen». Mange i salen nikket og smilte mens andre ristet på hodet. «Uansett om vi er privilegerte eller undertrykte av disse samfunnene – og mange av oss er begge deler – så er vi sammen om ikke å ha valgt dem», sa Eika. Takketalen gikk ikke upåaktet hen, og pengeprisen ble i etterkant omfordelt gjennom ulike antirasistiske og antikapitalistiske organisasjoner. Til avisa Universitas beskriver han bakgrunnen sin fra en hvit middelklassefamilie som et hinder for politisk engasjement, at kulturen rundt ikke oppmuntrer til å heve stemmen, men at man sosialiseres til ikke å tørre å si ifra.

Jonas Eika er noe av det mest forfriskende som har entret nordisk litteraturliv på lenge, og nå skriver han på en stor historisk roman. Det er bare å glede seg.

 

Hør samtale mellom oversetter Kyrre Andreassen og Jonas Eika

 

Videre lesning:

Intervju med Jonas Eika i Aftenpostens A-magasin