Sommerferie er lesetid

Slik gir du barna lyst til å lese!

Ti tips til hvordan du kan skape gode lesestunder med barna.

Sommerferie og late dager står for døren. Og for mange voksne er det en selvfølge å dykke inn i en god bok ferien, men for mange barn er verken tradisjonen eller leselysten like sterk. Her får du ti tips til hvordan du kan skape gode lesestunder med barna, både i hverdag og ferier. Kanskje du til og med kan tenne en leselyst som varer!

Det er flere grunner til at vi voksne vil at barna skal lese. Først og fremst handler det kanskje om skolen – at leseferdigheter er viktig for utdanning og i livet generelt. Mange foreldre ønsker også at barna deres skal få oppleve den fantastiske følelsen det er å virkelig leve seg inn i en god bok, i karakterene, historien og språket. I tillegg viser forskningen oss dette:

  • Barn som leser litteratur, lærer empati gjennom å leve seg inn i ulike bokkarakterer og uvante situasjoner.
  • Lesing påvirker hvordan vi oppfatter oss selv, så barn bygger også identitet gjennom å lese bøker.
  • Leseferdigheter og leselyst handler mye om motivasjon, og når lesing blir en positiv del av livet, gir det også mye mestringstro.
  • Lesing reduserer også stress og gir hjernen god og viktig trening.

Men disse poengene betyr lite for barn som har mer lyst til å se på skjerm eller game enn å lese trykte bokstaver på papir. Så hvordan kan vi få boken til å virke like spennende som noe de kan se på skjerm? Og når vi har fått dem med på en lesestund – hvordan kan vi gjøre opplevelsen så positiv at de vil ha mer – ja, rett og slett skape ekte leseglede? Her får du ti tips for hvordan du kan hjelpe barnet å få gode leseopplevelser som igjen skaper leselyst. Tipsene kan fungere fint utenfor aldersgruppene også.

Fem tips til deg som har barn i alderen 6–9 år

 

  1. Vær på et hyggelig og rolig sted. Gjør lesestunden til en kosestund.
  2. Les høyt for barnet, allerede før det fyller ett år.
  3. Bytt på å lese. Barn trenger ikke å lese veldig mye for å føle seg god.
  4. Gi belønning. La barnet forbinde lesing med noe hyggelig.
  5. Følg med. Hva liker barnet å lese om?

For de yngste leserne gjelder det å fange oppmerksomheten, ha det koselig og gi mestringsfølelse.

Vær et hyggelig og rolig sted. Å legge til rette for at både du og barnet kan fokusere på boken og gå inn i deres egen verden, er viktig. Ta frem dyner og puter og kos dere skikkelig når dere skal lese.

Les høyt for barnet. Høytlesning bør starte så tidlig som før 1-årsdagen, og fortsette selv om barnet har begynt å lære å lese på skolen. Å høre historiene fortalt gjør at barnet blir glad i å leve seg inn i fortellinger og andre verdener, og det er et kjempefint utgangspunkt for å bli glad i litteratur. Selv om barnet har lært seg å lese, er det fremdeles givende å bli lest for, fordi det skaper en evne til leseglede og gode lesevaner.

Bytt på å lese. I denne aldersgruppen kan det være krevende å både lese og forstå innholdet samtidig, og det er lett å bli sliten. Prøv å finne en form som gir akkurat passe mestringsfølelse til barnet, samtidig som hun/han ikke går glipp av historien. Barnet trenger ikke å lese veldig mye for å føle seg god – og det er det aller viktigste for den videre leselysten.

Gi belønning. Det trenger ikke å være så skjematisk som at «du får en legofigur når du/vi har lest hele boken», for det kan oppleves mer som press enn velvilje. Men hvis du sørger for at det alltid skjer noe koselig når dere har lest, samme hvor langt dere har kommet, vil barnet forbinde lesing med noe hyggelig. For eksempel at dere lager en kopp kakao etterpå, at barnet kan få bestemme en ting dere skal gjøre, og så videre.

Følg med. Bli kjent med hva barnet liker å lese om. Det er mye lettere å få barna fokusert på innhold som interesserer dem enn «intetsigende» lesing bare for å lese.

 

For de litt eldre barna er innholdet i og opplevelsen av boken enda viktigere. Og høytlesning er fremdeles fint!

Les sammen. Fortsett å lage hyggelige lesestunder sammen hvor du enten leser for barnet eller dere leser høyt for hverandre. Etter hvert kan dere også lese hver deres bok i hverandres nærvær. Det er trygt og gir en god, gjenkjennelig følelse å fortsette å skape de samme rammene for lesestunden.

Gå på biblioteket. Er det ett sted dere kan få kyndig bokhjelp og masse inspirasjon, så er det på biblioteket! For å gjøre det ekstra gøy, kan dere lage en lek ut av turen, hvor målet for eksempel er at dere skal finne en bok dere tror at den andre kommer til å like, eller finne boken som ser aller skumlest og aller morsomst ut, og så videre.

Snakk om boken. Når dere leser de samme bøkene, er det faktisk noe som binder dere sammen, som dere kan snakke om når som helst. Still barnet spennende spørsmål som får henne eller han til å tenke og bli interessert i innholdet i boken, for eksempel: «Jeg lurer på hvorfor hun ble så sur på venninnen sin i den bursdagen i boken – hva tror du?» eller «Nå er jeg så spent på hva som skjer videre med monsteret og gutten i boken. Tror du at de kommer til å bli venner, og hvorfor / hvorfor ikke?».

Les begynnelsen av boken høyt. Ofte er det tøffeste å komme i gang, og ved at en voksen leser starten, kommer barnet inn i historien og kan bli inspirert til å lese videre.

Skap felles lesetradisjoner. Ta med barnet i dine egne lesetradisjoner. Ta med bok på stranden eller på hytta, eller at det er faste tider på dagen hvor boka får fokus. Vi voksne er rollemodeller, og hva vi gjør påvirker barna.

Fem tips til deg som har barn i alderen 9–12 år

 

  1. Les sammen. Fortsett å lage hyggelige lesestunder sammen.
  2. Gå på biblioteket. Biblioteket kan gi masse inspirasjon!
  3. Snakk om boken. Still barnet spennende spørsmål som får henne eller han til å tenke og bli interessert i innholdet i boken.
  4. Les begynnelsen av boken høyt. Ofte er det tøffeste å komme i gang.
  5. Skap felles lesetradisjoner. Ta med bok på stranda til både deg og barna.

(Kilder: Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger og Foreningen !les).

Tips til bøker 6-9 år

Tips til bøker 9-13 år

Tips til tegneserier

Relaterte artikler