Statistikk og Covid-19

- et undervisningsopplegg

Undervisningopplegg for 9. trinn

Med utgangspunkt i spørsmålene knyttet til Covid-19-pandemien skal elevene lage egne spørsmål knyttet til pandemien og lage statistikk av disse.

Det er lurt å konsentrere det om et land eller et område og en tidsperiode.

Statistikk

Last ned undervisningsopplegget her

_____________________________________________________________________________________________________

Vår anbefaling

Hvis dere har brukt Maximum 8, 1.utgave har elevene jobbet med statistikk  på 8.trinn.

Vi kan allikevel anbefale å sette av litt tid til kompetansemålene:

  • tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
  • utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt

 

Gratis tilgang til Maximum Smartbok, 1. utgave ved kjøp av Maximum 8, 2. utgave

SMART Liggende Bok

Les mer her

 

 

Tips til Korona-statistikk

På Statistisk sentralbyrå, FN-Sambandet og FHI er også gode kilder for elevene i arbeidet med statistikk.

Gå til SSB her

Gå til FN-Sambandet her

Gå til FHI her

FN FHI SSB Logoer

Relaterte artikler

Skolestart med Maximum

Skolestart med Maximum

Velkommen tilbake til nytt skoleår. For å gjøre starten litt lettere for deg, har vi laget et undervisningopplegg...
Med Maximum mot Fagfornyelsen

Med Maximum mot Fagfornyelsen

Fagfornyelsen nærmer seg og våre forfattere er i full gang med å revidere og klargjøre Maximum for de nye læreplanene.