

Naturfag og samfunnsfag 1-7
Tegninger til å gå seg vill i
Tekst: Anne-Marie Korseberg Stokke | Foto: Ben Olsen Johnsgård
Vi møter en Line i den koselige rekkehusleiligheten i Asker utenfor Oslo, der hun bor sammen med sin familie. Det er også her hun har arbeidsplassen sin. Man kan se at det er en tegner som holder til inne på det lille hjemmekontoret, men der man kanskje kunne forvente å se et stort tegnebrett med papir, pensler og hauger med blyanter, ligger det i stedet en iPad. Alle penslene og fargene finner hun inne i tegne-appen som hun bruker.
– Nå er de digitale verktøyene blitt såpass avanserte at det er nesten akkurat som å tegne på papir, sier Line. – Jeg kan velge de samme blyantene som jeg bruker i den fysiske verdenen. Fordelen er at jeg kan redigere tegningen som jeg vil og tegne i ulike lag. Når man jobber med lærebøker er det jo viktig at alt blir nøyaktig og korrekt, og da er det fint å kunne endre en detalj, uten å måtte starte helt på nytt!
Naturtro natur.
I Refleks 1 er det natur- og dyretegningene som er signert Line. Hun har tidligere skrevet og tegnet bøker om blant annet fugler, blåhvaler og virkelighetens monstre.
– Dyrene du tegner ser veldig detaljerte og ekte ut. Bruker du mye tid på å studere det du skal tegne?
– Jeg har skrevet mye sakprosa om dyr for barn, så akkurat dyreillustrasjoner og natur kommer ganske intuitivt, men detaljene må jeg likevel sjekke. Til Refleks 1 har jeg tegnet et landskap hvor alle dyrene ligger under jorden i hulene sine. Da måtte jeg for eksempel finne ut hvordan bjørnen ligger sammenkrøllet i hiet. Slike ting tar litt tid, forteller Line.
----
Har du lyst til å se alle tegningene til Line? Bla i Refleks Elevbok 1 og Refleks Elevbok 2 her.
----
Pedagogiske tegninger.
Line er selv lærer og er opptatt av hvordan tegningene kan brukes i undervisningen. Hun mener det er viktig at tegningen tilfører temaet noe mer enn det teksten kan gjøre. En tegning kan gjøre at flere forstår, og at man kan forstå mer av teksten ved hjelp av illustrasjonen.
– Når jeg for eksempel skal vise hvordan trærne produserer oksygen blir det jo litt teknisk, men jeg vil gjerne få det til på en måte som gjør det lett å forstå, og kanskje til og med litt morsomt. Det skal være korrekt faglig, og i tillegg skal tegningen helst tilføre teksten noe. Hvis teksten er vanskelig vil jeg at elevene skal si «Aha, nå skjønte jeg det!» når de ser tegningen, sier Line og ler.
– Hvordan ville du brukt illustrasjonene i din undervisning?
– Jeg tror det beste er å legge frem tegningen og få elevene til å fabulere litt rundt tegningen. Da kommer det garantert historier fra deres eget liv. Det er fint å gå på oppdagelsesferd i illustrasjonen!
---
Refleks 1 og 2 er også illustrert av Kari Sortland og Sveen & Emberland.
