Den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2021

Ingeborg Aasbrenn, lærer og medforfatter på norskverket Appell, har laget flere opplegg du kan bruke i undervisningen i anledning Den internasjonale kvinnedagen 8. mars.

Samfunnets bærebjelker

Hovedparolen i 8. mars-toget i Oslo i 2021 er «Kvinnedominerte yrker er samfunnets bærebjelker – lønnsløft nå!». Denne parolen er viktig fordi vi fremdeles har et lønnsgap mellom kvinner og menn. Lønnsgapet har forskjellige årsaker. En av årsakene er at mange yrker som tradisjonelt sett har vært kvinnedominerte, har lavere gjennomsnittslønn en yrker som har vært dominert av menn. Ingeniører tjener ofte mer enn sykepleiere, selv om de kan ha like lang utdanning.

  1. Hvorfor tror du at slike lønnsforskjeller har oppstått og blitt videreført?
  2. I parolen brukes metaforen «bærebjelke». Finn andre metaforer som beskriver kvinner du ser opp til.
  3. Hvilket yrke ser du på som det viktigste vi har? Begrunn svaret ditt.

Til deg

Ingeborg Senneset skrev en hyllest på arbeidernes dag 1.5.2019:

«Til deg som trekker på deg harde vernesko og legger asfalt til perfeksjon. Til deg som ser den røde lampen blinke fra pasientrommet og går for å hjelpe selv om du strengt tatt burde spist litt. Til deg som rydder brettet noen tenkte de skulle ta med selv, men glemte. Til deg som skulle gått i tog i dag, men hvem skulle tatt vakta di da? Til deg som sover nå, for i natt skal arbeidstøyet på.  Til deg som gjør jobben ingen merker hvor uvurderlig er, før ingen har gjort den. Til deg som ikke kan jobbe, men som har en inntekt fordi vi er et fuckings sivilisert land. Til deg som kjemper for å bli sett. For at andre skal bli sett. Til deg som har kjempet for våre rettigheter. Takk. Til alle: Gratulerer med dagen!» #1mai

Bruk Senneset sin tekst som modell, og skriv ti setninger som hyller mennesker som jobber i yrker med ufortjent lav lønn. La alle setningene starte med: «Til deg som….»

Appell Vg1-Vg3

Norsk SF

Appell er et helt nytt læreverk i norsk. Læreverket aktiviserer eleven og er et fleksibelt planleggingsverktøy for norsklæreren. Boka har fokus på at fagstoff, ferdighetstrening og tekstarbeid skal knyttes tydelig sammen.

I april lanserer vi Appell vg2/vg3, en fellesutgave som dekker kompetansemålene for begge årstrinn. 

 

Les mer

Bokomslag Mal Appell Vg2 3

Hentet fra Maria Menas Instagram-konto @mariamena_official

Nei til skjønnhetstyranniet

En annen parole i 8.mars-toget 2021 er «Nei til skjønnhetstyranniet». Artisten Maria Mena postet innlegget «Kjære gode kroppen min» på Instagram 25. februar 2021 (se innlegget på Instagram her).

  1. Hva er budskapet til Mena i dette innlegget?
  2. Hvorfor sammenligner hun kroppen sin med en «slukøret hund»?
  3. Hva er formålet med å dele teksten på Instagram?
  4. Hvorfor tror du at mange mennesker har et negativt syn på kroppen sin?
  5. Hvem påvirker hva et samfunn ser på som vakkert og ikke?
  6. Skriv en kort tekst med tittelen «Kjære gode kroppen min». La deg inspirere av teksten til Mena.
Hentet Fra Instagram Kontoen Til @Mariamena Official

Tett på

Norsk YF

Tett på er norskverket for yrkesfageleven som ønsker tett oppfølging i skriving, lesing og muntlige ferdigheter. Elevene følges steg for steg og gjennom deltrening og større kurs utvikles de grunnleggende ferdighetene.

Tett på revideres og kommer i ny utgave denne våren!

Les mer

Bokomslag Mal Tettpå (1)

«Jenteloven - Feministisk førstehjelp»

Skrevet av Ulrikke Falch og Sofie Frøysaa

I slutten av august 2018 lanserte Gyldendal boka «Jenteloven - Feministisk førstehjelp». Boka er skrevet av Ulrikke Falch og Sofie Frøysaa, som begge mener de har skrevet en bok de selv savnet og kunne trengt da de var 16 år. Jentene har skrevet en bok som er både nyttig og lærerik, og består av en miks personlige historier, quizer, lister, tips, fakta, historie og sitater.

På side 308-309 i Vg1-boka til Appell har vi et utdrag fra «Jenteloven» og et sett oppgaver elevene kan jobbe med. Tema er kropp og i teksten sier Ulrikke og Sofie noe om hvilken påvirkning sosiale medier har på unges selvbilde og psyke i dag.

---

Bruker dere ikke Appell i undervisningen på din skole? Last ned utdraget her.

---

Oppgaver

  1. Bruk to minutter på å scrolle gjennom instafeeden din. Hva ser du, og hvordan får dette deg til å føle deg?
  2. Frøysaa og Falch hevder i teksten at det er en sammenheng mellom veksten av sosiale medier og andelen jenter med psykiske lidelser. Hva mener du kan være årsaken til dette? Er det forskjell på gutter og jenter i denne sammenheng?
  3. Mener du at sosiale medier er med på å påvirke ditt eget selvbilde, og har dette eventuelt endret seg fra da du var yngre?

Relaterte artikler

Levende graf

Levende graf

I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å lese en graf, og sette informasjonen i den, i sammenheng...
Begrepsinnlæring

Begrepsinnlæring

Her finner du et begrepsskjema elevene kan bruke til innlæring av vanskelige begreper i geografifaget.
Halveringsmetoden

Halveringsmetoden

Her kan du lære hvordan du bruker halveringsmetoden for å bestemme nullpunktet til en funksjon.
Vellykket BETT-messe

Vellykket BETT-messe

Verdens største læremiddelmesse gikk av stabelen i London den 23-26 januar, og Gyldendal var på plass, med bl.a....
Rekk opp hånda!

Rekk opp hånda!

Våre favorittpodcastere, Janne og Martin, intervjuer lærer og foredragsholder Simen Spurkland i forkant av SETT-dagene.
Ny versjon av Smartbok

Ny versjon av Smartbok

Om du har lastet ned app-er for å bruke Smartboka uten å være på internett, ber vi deg lese dette: 
Skal du ta fagbrev?

Skal du ta fagbrev?

Skal du utdanne deg i voksen alder?  Kanskje skal du etterutdanne deg og ta et fagkurs? Læremidlene omfatter mange...