Om episoden
Vi oppsummerer miniserien om krevende terapier. Gjennom tre episoder har vi belyst temaene suicidalitet, når empatien svikter, og sinne og konfrontasjon i terapirommet. Hva kan vi gjøre når det oppstår vanskelige situasjoner i terapirommet, og er dette noe vi kan trene på? Hvordan kan vi utvikle oss som terapeuter? Vi tar en prat med psykologspesialist og professor Elisabeth Schanche ved Universitet i Bergen.
Det er særlig 7 punkter vi står igjen med, som ser ut til å være gode holdepunkter for deg som terapeut når du opplever at det blir ekstra strevsomt: Det første handler om kontakt. Den skal du aldri kompromisse på. Lytt til å episoden og få med deg flere råd og holdepunkter!
Episodene som omtales:
#9 Selvmord med Bergljot Gjelsvik og Kristin Østlie
#10 Empati med Thale Bostad og Atle Austad
#11 Sinne med Nina Elisabeth Antonsen og Jan Reidar Stiegler
Om gjesten:
Elisabeth Schanche er psykologspesialist og professor ved psykologisk fakultet ved universitetet i Bergen. Hun er en engasjert underviser og er særlig opptatt av hvordan vi utdanner psykologer. Hennes forsknings- og faglige interesseområder er behandling av depresjon, mindfulness og selvivaretakelse, terapeututvikling og terapiforskning.
Lesetips:
Elisabeth anbefaler artikkelen til Anderson, T., Finkelstein, J. D., & Horvath, S. A. fra 2020. The facilitative interpersonal skills method: Difficult psychotherapy moments and appropriate therapist responsiveness. Counselling and Psychotherapy Research, 20(3), 463-469.
Denne artikkelen oppsummerer forskning som viser betydningen av ulike mellommenneskelige ferdigheter i etablering av terapeutisk allianse og utfall i psykoterapi.
Dette er ferdigheter det gir mening å oppøve. Anderson og hans kollegaer har også utviklet metoder for å teste effekten av ulike former for ferdighetstrening.
For dem som er interessert i hvordan en systematisk kan oppøve mellommenneskelige ferdigheter som har stor relevans for det å være terapeut, kan også Tony Rousmanieres bok «The cycle of excellence: Using deliberate practice to improve supervision and training» være verdt å lese.