Kevin Lane Keller

Kevin Lane Keller (f. 1956) er E. B. Osborn Professor i markedsføring ved Tuck School of Business ved Dartmouth College. Keller er utdannet ved de amerikanske universitetene Cornell, Carnegie-Mellon og Duke. Ved Dartmouth underviser han på MBA-kurs i markedsføringsledelse og strategisk merkevareledelse, og foreleser i de samme emnene på kurs for bedriftsledere.

Kellers spesialfelt er markedsføringsstrategi og -planlegging samt merkevarebygging. Hans spesifikke forskningsfelt er hvordan forståelsen av teorier og begreper relatert til forbrukeratferd kan føre til bedre strategier for markedsføring. Han har publisert vitenskapelige artikler i tre av de mest sentrale markedsføringstidsskriftene – Journal of Marketing, Journal of Marketing Research og Journal of Consumer Research. Han har også vært tilknyttet redaksjonene for de samme tidsskriftene. Kellers forskning omfatter mer enn 90 publiserte artikler som blir hyppig sitert, og som er tilkjent flere priser.

Han er anerkjent som en av de fremste internasjonale kapasitetene innen studier av merkevarer og merkevarebygging. Læreboken han har skrevet om disse disiplinene, Strategic Brand Management, brukes ved de beste utdanningsinstitusjonene og av ledende firmaer verden over, og omtales av og til som «merkevarebyggingens bibel».

Videre er Keller engasjert i næringslivet og har deltatt på en mengde markedsføringsprosjekter av ulike typer. Han har fungert som konsulent og rådgiver for markedsførere av noen av verdens mest suksessrike merkevarer, blant andre Accenture, American Express, Disney, Ford, Intel, Levi Strauss, Procter & Gamble og Samsung. Han har dessuten utført konsulentoppdrag for toppselskaper som Allstate, Beiersdorf (Nivea), BlueCross BlueShield, Campbell’s, Colgate, Eli Lilly, ExxonMobil, General Mills, GfK, Goodyear, Intuit, Johnson & Johnson, Kodak, L.L.Bean, Mayo Clinic, Nordstrom, Ocean Spray, Red Hat, SAB Miller, Shell Oil, Starbucks, Unilever og Young & Rubicam. Han har også hatt styreverv i Marketing Science Institute.

Keller er en populær og svært etterspurt foredragsholder, som har holdt foredrag og markedsføringsseminarer for toppsjefer i en rekke forskjellige fora. Som den sports-, musikk- og filmentusiasten han er, har han i den såkalte fritiden sin hjulpet til som manager og markedsfører, og vært produsent for, et av Australias største rockeband, The Church, og for amerikanske powerpop-legender som Dwight Twilley og Tommy Keene.

Utgivelser