Philip Kotler

Philip Kotler (f. 1931) er sannsynligvis verdens fremste autoritet innen markedsføring. Han er S. C. Johnson & Son Distinguished Professor i internasjonal markedsføring ved Kellogg School of Management, Northwestern University. Han har en mastergrad fra University of Chicago og doktorgrad fra MIT, begge i samfunnsøkonomi. Han har utført postdoktoralt arbeid i matematikk ved Harvard University og i atferdsstudier ved University of Chicago.

Philip Kotler er medforfatter av Principles of Marketing og Marketing: An Introduction. Hans Strategic Marketing for Nonprofit Organizations, som nå foreligger i sin syvende utgave, er markedsledende innen spesialfeltet ideelle organisasjoner. Hans foreløpig siste bok, Oppgjør med kapitalismen, kom ut på Gyldendal Akademisk høsten 2016.

I tillegg har Kotler publisert mer enn 150 artikler i ledende tidsskrifter, blant annet i Harvard Business Review, Sloan Management Review, Business Horizons, California Management Review, Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Management Science, Journal of Business Strategy og Futurist. Han er den eneste som hele tre ganger er tildelt den ettertraktede Alpha Kappa Psi Award for årets beste artikkel publisert i Journal of Marketing. Kotler var den første til å motta American Marketing Associations (AMA) Distinguished Marketing Educator Award (1985). Han har også vunnet  en rekke andre priser for sitt akademiske arbeid.

Han er æresdoktor ved Stockholm Universitet, Universität Zürich, Athens University of Economics and Business, DePaul University, Cracow School of Business and Economics, Groupe HEC i Paris, Budapest School of Economic Science and Public Administration, University of Economics and Business Administration i Wien samt Plekhanov Russian Academy of Economics.

Kotler har vært rådgiver for flere større amerikanske og utenlandske selskaper, blant annet IBM, General Electric, AT&T, Honeywell, Bank of America, Merck, SAS Airlines, Michelin og andre innenfor områdene markedsføringsstrategi og -planlegging, organisering av markedsføring samt internasjonal markedsføring.

Philip Kotler Høyoppløst bilde

Foto: Foto: Nathan Mandell - Faceout Studio

Utgivelser