Vivo 5–7 Fagrom i Gyldendal Skolestudio er et nyutviklet, heldigitalt læreverk. Bygget på førsteutgaven av Vivo og i tråd med LK20, dekker Fagrom alle kompetansemål i faget kristendom, religion, livssyn og etikk.
I Vivo 5-7 møter elevene spennende og aktuelle temaer der de får utforske religioner, livssyn og etiske dilemmaer. Kapitlene er tematisk inndelt, og legger til rette for at elevene enkelt kan sammenligne og se de ulike religionene i sammenheng.
I Vivo 5-7 er det også to oversiktskapitler der de finner grunnleggende fagstoff om filosofi, etikk og om de ulike religionene. Oversiktskapitlene kan brukes som ordinære kapitler, men de kan også brukes som referanse og oppslagsverk når elevene jobber med andre temaer. Dette gir god fleksibilitet til læreren.
Alle kapitlene inneholder mange aktiviteter som innbyr til utforsking, refleksjon og undring rundt livets små og store spørsmål.
Årsplaner
Hvert kapittel starter med et samtalebilde eller en filmsnutt med spørsmål som kan brukes som utgangspunkt for en innledende samtale om temaet.
I tilknytning til fagtekstene finner elevene både spørsmål og mindre aktiviteter.
I hvert tema vil elevene også finne større aktiviteter, oppgaver der de skal sammenlikne temaer fra ulike deler av fagstoffet, søke mer kunnskap om et undertema eller diskutere og ta stilling i et dilemma.
I oppsummeringsdelen finner elevene flere oppgaver og aktiviteter der de skal arbeide med stoff fra hele kapittelet. Her finner de også en punktvis oppsummering av hele kapittelet.

Lærerveiledning
Ved siden av fagstoffet til elevene, finner læreren en lærerveiledning med tips til gjennomføringen og med flere forslag til aktiviteter i klasserommet.

Kapitlenes oppbygging
Hvert kapittel starter med et samtalebilde eller en filmsnutt med spørsmål som kan brukes som utgangspunkt for en innledende samtale om temaet.
I tilknytning til fagtekstene finner elevene både spørsmål og mindre aktiviteter.
I hvert tema vil elevene også finne større aktiviteter, oppgaver der de skal sammenlikne temaer fra ulike deler av fagstoffet, søke mer kunnskap om et undertema eller diskutere og ta stilling i et dilemma.
I oppsummeringsdelen finner elevene flere oppgaver og aktiviteter der de skal arbeide med stoff fra hele kapittelet. Her finner de også en punktvis oppsummering av hele kapittelet.

Gode temaer å starte med
Hva gjør de?
5.-7. trinn
Mennesker over hele verden er opptatt av hvordan vi kan stoppe klimaendringene. Det fins mange forslag til hva de som tilhører en bestemt religion eller et livssyn, kan gjøre.
Solcellepanel på kirketakene?
De kristne kirkene i Norge vil jobbe sammen for klima, miljø og rettferdighet. Derfor lagde de nettsiden grønnkirke.no. Ett av forslagene du finner der, er å legge solcellepanel på kirketakene. Det fins allerede på noen kirker i Norge og på flere tusen kirker over hele verden I tillegg til dette samarbeider kirkene med representanter for andre religioner og med mange andre organisasjoner om ulike tiltak og aksjoner. Målet er å påvirke stater og enkeltmennesker til å forbruke mindre og bevare naturen.
Lær mer om hva de forskjellige trossamfunnene gjør for å stoppe klimaendringene.

Endre levemåte?
5.-7. trinn
Dilemma: Hvem vil endre på hvordan de lever?
Emma bor i Norge. Manish bor i India. Emma og Manish er opptatt av klimaet. Begge mener at verden må lage færre nye klær for å slippe ut mindre klimagasser. Men skal Manish, som allerede er fattig og kjøper lite klær, kjøpe enda mindre?
Hva er rettferdig?
Noen mener at alle på jorda må redusere forbruket for å stoppe klimaendringene. Andre mener at alle har krav på samme levestandard, og at det er de rike landene som må ta størst ansvar for å redusere forbruket. I så fall må Manish kunne kjøpe flere klær i året enn nå, mens Emma må kjøpe enda færre hvis det totalt skal produseres mindre.
Hva mener elevene dine?
