Temadag hos Gyldendal: «Yes! Matte!»
19. oktober | Gyldendalhuset, Sehesteds gate 4

Temadag hos Gyldendal: «Yes! Matte!»

Å tenke nytt om matematikkundervisningen fra et elevperspektiv

På Temadag hos Gyldendal vil vi gi deg som er matematikklærer i grunnskolen inspirasjon og påfyll om temaet mestring og forståelse i matematikk. Du får møte et knippe dyktige fagpersoner som på hver sin måte kan gi deg kunnskap om hvordan du kan utforske matematikken sammen med elevene og prøve ut nye metoder i praksis.

Når programmet er over for dagen byr vi på litt tapas og noe godt i glasset, i den flotte Ibsenhallen på Gyldendalhuset. Hvorfor ikke benytte anledningen til å få en inspirerende og sosial ettermiddag med sammen gode kolleger?

Program:

13:30: Registrering og lett servering

14:00: Plenumsforedrag ved Roger Antonsen – Kunsten å forstå

15:00: Parallelle sesjoner for barnetrinn og ungdomstrinn

Ungdomstrinnet: Mer motiverende matematikklæring

Barnetrinnet: «Du gjør – vi gjør – jeg gjør»: Nye rutiner og metoder i matematikkundervisningen

17:45: Tapas og vin i Ibsenhallen

 

Meld deg på her

Plenum: Kunsten å forstå

Roger Antonsen

Hva er forståelse, egentlig, og hvordan kan vi forstå noe bedre? Hva er en modell? Hva har matematikk og metaforer med hverandre å gjøre?

Dette foredraget handler om noe alle lærere har et forhold til, nemlig forståelse. Bak beskrivende ord og abstrakte begreper er det alltid en virkelighet. «Kunsten å forstå» utforsker den virkeligheten, terrenget bak kartet, og hvordan bruken av modeller og metaforer gjør at vi kan forstå matematikkens verden bedre.

Roger Antonsen er førsteamanuensis ved Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo, gjesteforsker ved UC Berkeley, kjent TED-foredragsholder, forfatter, kunstner og populærvitenskapelig formidler med en PhD i informatikk. Han har trollbundet publikum over hele verden med inspirerende og underholdende foredrag.

Roger Antonsen 01

 

Microsoftteams Image (4)

Parallell 1: Barnetrinnet

«Du gjør – vi gjør – jeg gjør»: Nye rutiner og metoder i matematikkundervisningen

Hvordan kan du som lærer stimulere til læring, mestring og dypere forståelse i matematikk?

Vi ser på aktiviteter som synliggjør sammenhenger i faget og oppgaver som oppfordrer til utforsking. Du vil få konkrete tips til hvordan kommunikasjon og samarbeid kan prege undervisningen og hvordan elevene blir aktive deltakere.

Du får også en kort presentasjon av nyheter og nyttige tips i det digitale læremiddelet Multi Fagrom.

Kursholdere er Multi-forfatterne Ann-Christin Arnås, Bjørnar Alseth og Mona Røsseland.

Multi Forfattere

MA51320

Parallell 2: Ungdomstrinnet

Mer motiverende matematikklæring

Vi gjennomfører og reflekterer rundt aktiviteter ved hjelp av vertikale tavler og andre metoder som innbyr til utforsking, kommunikasjon, modellering og problemløsning. Du får konkrete tips til hvordan dialog og samarbeid kan prege læringsarbeidet og ulike måter å arbeide med underveisvurderingen.    

Du vil også få en kort presentasjon av innholdet i Maximum Fagrom og Bokstøtte i Skolestudio.

Kursholdere er Janneke Tangen, forfatter av Maximum og Grete Sandrød Owesen, redaktør.

Original

MA65633

Praktiske opplysninger

Sted: Gyldendalhuset, Sehesteds gate 4
Dato: 19. oktober kl. 14:00 – kl. 17:45
Pris: Gratis