De som faller (E-bok) Høyoppløst bilde
E-bok
Utgivelsesår: 2017
1. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205493001
Oversetter: Inge Ulrik Gundersen

De som faller (E-bok)

Etter en flystyrt svømmer kunstneren Scott Burroughs hele natten med en fire år gammel gutt på ryggen for å redde dem i land. Er han virkelig den helten han blir hyllet som? Hva skjedde egentlig med flighten som tok av fra Martha’s Vinyard?
Pris 119,00

En tåkete sensommerkveld drar to mektige familier med privatfly fra Martha's Vineyard på vei til New York. I siste øyeblikk får den lokale kunstneren Scott Burroughs sitte på med dem i flyet. Seksten minutter senere skjer det katastrofale; flyet styrter i havet.

De to eneste overlevende er kunstneren Scott og en fire år gammel gutt, som nå er eneste arving til en enorm formue og et stort mediekonsern. Var flystyrten et uhell eller var det sabotasje?

I jakten på sannheten blir vi kjent med alle som var på flyet. Midt opp i det hele utvikler kunstneren og den unge gutten en fin og vár relasjon. Vi treffer på spørsmål om mot og menneskets natur og de usynlige båndene som kan knytte oss mennesker nærme hverandre. Samtidig spinner historien ut av kontroll i mediene, fylt av spekulasjoner.

De som faller er en intens spenningsroman av den prisbelønte forfatteren Noah Hawley, som også er skaperen av tv-serien Fargo. Tildelt Edgar Award 2017 for beste roman!

terningkast6_logo

 «Spenning, mediekritikk og samfunnssatire går hånd i hånd i en av de mest velskrevne og forfriskende kriminalromanene jeg har lest på lang tid.» Tom Egeland, VG

terningkast6_logo

 "Mesterlig." Harald Birkevold, Stavanger Aftenblad

terningkast6_logo

 "Vakker spenning" Eva Myklebust, Fædrelandsvennen

 

 

terningkast5_logo

«Imponerende.»  Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa

   

terningkast5_logo

«Denne romanen er ingen vanlig, blodig krimgåte der detektiven er hovedpersonen. Vi blir kjent med alle passasjerene om bord, i en spennende og godt fortalt fortelling om mennesker. Anbefales!» Anne Ekornholmen, Hamar Arbeiderblad

«De som faller er uhyre velskrevet og intelligent litteratur.» Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

«Definitivt påskens store krim-hit» Kamille

terningkast6_logo

Spenning, mediekritikk og samfunnssatire går hånd i hånd i en av de mest velskrevne og forfriskendekriminalromanene jeg har lest på lang tid.

I det ytre handler «De som faller» om et fly som styrter i havet. Kunstmaleren Scott Burroughs og en fire år gammel gutt overlever. Med gutten på ryggen svømmer Burroughs til land gjennom tåke og opprørt hav.

Men er Burroughs en helt? Eller forårsaket han flystyrten, slik FBI og mediene snart mistenker ham for?

 Lag for lag avdekkes skjebnen til de elleve personene som var om bord i det luksuriøse privatflyet, som skulle bringe en gruppe milliardærer fra feriestedet Martha’s Vineyard tilbake til New York City.

Hvem var de – rikfolkene og barna deres, flybesetningen, livvakten og den mislykkede kunstneren som er romanens nav? Hva har formet dem – og hvem hadde motiv, mulighet og evne til å forårsake flykatastrofen?

Med satirisk snert skildrer Hawley det uverdige sirkus som oppstår når nyhetsmediene jager i flokk og – basert på misforståelser, fordommer og journalistikkfagets indre logikk – værer blod.

Samtidig avdekker han kynismen til mennesker som – gjennom talent, flaks og sluhet – er blitt styrtrike hinsides vår fatteevne.

Noah Hawley er en prisbelønt produsent og forfatter av tv-serier som Fargo, My Generation, Bones og The Unusuals. Fra tv-bransjen har Hawley tatt med seg blikket for god dramaturgi.

Brå, effektive sceneskift og overraskende vendinger hever fremdriften i denne romanen himmelhøyt over den klassiske, kronologiske krimdramaturgien.

Likevel er det språket – til norsk ved Inge Ulrik Gundersen – og det psykologiske blikket som imponerer meg mest. Med observasjonsevnen og den stilistiske presisjonen til en Jonathan Franzen borer Hawley nådeløst i menneskesinnet.

Språket er stramt og finstemt. Noah Hawley er en stilist som skaper intelligente språkbilder, smarte similer og morsomme metaforer.

Krim, ja, men også noe mer enn en whodunnit. «De som faller» er en bemerkelsesverdig og leseverdig roman for den kresne krimleser.

Tom Egeland, VG

Mesterlig. Noah Hawley har begått en genistrek med "De som faller".

terningkast6_logo

Et eksklusivt privat jetfly tar av fra det minst like eksklusive feriestedet Martha's Vineyard i Massachusetts med kurs for New York. Om bord er to av de rikeste og mektigste mennene i USA og deres familier. I siste liten får flyet en ekstra passasjer, den fattige kunstneren Scott Burroughs. 16 minutter seinere krasjer flyet i havet utenfor Long Island. Bare to personer overlever. Burroughs og en fire år gammel gutt, som med ett er arving til en milliardformue.

Urovekkende realisme

Noah Hawley, som er en prisbelønt manusforfatter for serier som "My Generation", "Bones" og "Fargo", har skrevet en thriller som egentlig ikke er en krimroman, men snarere en bitende kritikk av medieindustrien og en fascinerende beretning om rikdom og makt i dagens USA. I den aktuelle politiske situasjonen er fortellingen som rulles opp om mediemogulen David Bateman, som er grunnlegger av en fjernsynskanal som minner påfallende om virkelighetens høyreorienterte Fox News, urovekkende realistisk.

Formen på romanen, der de ulike passasjerene, besetningen og sikkerhetspersonalets fortid avdekkes gjennom tilbakeblikk og kombineres med en bitende satirisk beretning om hva som skjer med Scott Burroughs etter at han på mirakuløst vis overlever styrten og redder livet på fireåringen, er gjennomført vellykket. Språket i Inge Ulrik Gundersens oversettelse er effektivt og godt, og fortellingen er spennende så det holder, uten at forfatteren har sett seg nødt til å pøse på med dramatiske virkemidler. Faktisk virker det meste svært troverdig.

Det lukkede rom

Boka er egentlig en snedig variant av en av krimsjangerens klassikere; det lukkede rom. Flyet styrtet, uten påviselig grunn. Var det en av dem som var om bord som forårsaket krasjet, var dette et angrep, eller er det en såkalt naturlig forklaring? Hva husker Scott Burroughs? Og hva er betydningen av at maleriene han har laget i det siste, handler om katastrofer som flyhavarier, branner og stormer? Og hvorfor ble han invitert til å være med på flyturen til New York? Var det noe mellom ham og kona til Bateman, den oppskriftsmessig unge troféhustruen Maggie?

I tillegg til familien Bateman, som har bestilt privatflyet, er ekteparet Ben og Sarah Kipling invitert om bord. Ben Kipling jobber for et av de store finanshusene på Wall Street, og har nylig kommet i søkelyset for hvitvasking av penger fra land som Nord-Korea og Sudan. Er noen interessert i å hindre ham i å forklare seg for myndighetene?

Kammerspill

Og hva med Bateman selv? Som leder for en høyreorientert TV-kanal har han skaffet seg mange fiender. Er dette et terrorangrep?

Etter en kidnapping av Bateman-familiens datter Rachel noen år i forveien har familien skaffet seg et privat sikkerhetskorps, ledet av en tidligere israelsk elitesoldat. Kan hans fortid være forklaringen på det mystiske havariet? Og hva med pilotene?

Inn i dette kammerspillet kaster Hawley i tillegg et par fascinerende karakterer; den selvopptatte, erkekonservative talkshow-verten Bil Cunningham og en pertentlig etterforsker i flyhavarikommisjonen. Disse to vil hver på sin måte prege letingen etter en forklaring på ulykken.

Alle må dø

Spenningen sitter i hvert eneste avsnitt og det skal godt gjøres å ikke lese boka i ett langt strekk, slik man ofte ser TV-serier til endes. Romanen fungerer perfekt både som thriller og som en bitende kritikk av medieindustrien som ofte er mer interessert i å forfølge sine egne (politisk motiverte) teorier enn å finne klarhet i fakta. Og den gir et gløtt inn i en verden som er lukket for de aller fleste; livene til de aller rikeste. Penger er makt, men døden har en tendens til å jevne tingene ut. Slik sett er boka også en påminnelse om at døden kommer til alle, også dem som har vennet seg til at reglene ikke gjelder for dem. Og gjerne når de minst venter det. 

Harald Birkevold, Stavanger Aftenblad

terningkast5_logo

 Friskt, fartsfylt og lesbart

Drives fram som en actionfylt dramafilm.TV-serien «Flyhavari-kommisjonen» avslører hvorfor fly faller ned. Noah Hawley tar stafettpinnen videre. Med en frisk og uhyre lesbar penn dras leseren gjennom alt som skjer før, under og etter at et privatfly med elleve mennesker styrter i sjøen mellom Martha's Wineyard og New York. Kun to av dem overlever. En liten gutt og kunsteren Scott Burroughs, som uventet meldte seg rett før avgang.

Burroughs redder livet til den fire år gamle gutten, som brått er enearving til en enorm formue. Og spekulasjonene om hva som skjedde starter umiddelbart. Måten forfatteren skriver fram menneskene involvert i styrten, bærer mye av romanens indre liv. Finnes det hemmeligheter avgjørende nok til å sabotere flyet? Eller var det teknisk feil?

Hawley scorer på at han ikke tar for mye. Han holder språk og personbeskrivelsene på et minimalistisk, men likevel underholdende nivå. Handlingen drives fram nesten like effektivt som en actionfylt dramafilm. Imponerende. 

Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa

De som faller er uhyre velskrevet og intelligent litteratur.

Krim er eller burde være så mangt, men ofte sitter leseren igjen med en halvfornøyd følelse av at dette har jeg da vitterlig lest før, dette er da minimale variasjoner over et til det kjedsommelige gjentatt tema. Men at det er fint mulig å tenke ut av boksen og bane veien for friere uttrykksmåter, er amerikanske Noah Hawley et utmerket eksempel på.

De som faller er uhyre velskrevet og intelligent litteratur som fungerer på bortimot alle plan litteratur bør fungere på. Form og innhold er som kjent intimt forbundet, og ved siden av å forsterke innholdet, har formen også et potensial til å tilføre innholdsdimensjonen nye valører og fasetter.

Det er etter slike fruktbare kriterier Hawley opererer, og det kan merkes at han er en merittert manusforfatter for film og TV (blant annet Bones og Fargo), der avanserte og allikevel uanstrengte vekslinger mellom ulike tidsplan og en sømløs klippteknikk er dagligdags - i den hensikt å fortette og spisse det meningsbærende planet.

Hawleys utgangspunkt er en liten gruppe mennesker som går om bord i et privatfly på den fasjonable ferieøya Martha’s Vineyard, intetanende om at de i stedet for å lande trygt i New York vil bli slukt av Atlanterhavet et drøyt kvarter senere.

I dette skjebnefellesskapet får vi servert substansielle snapshots av biografien til hver enkelt passasjer og hvert enkelt besetningsmedlem. Hvordan kom de dit de er i dag? Hvilke sorger og gleder har de? Hva er det de skjuler? Hva er den samlede mentale ballasten deres idet de spenner fast setebeltene og er klare for take off?

Norske oversettere er gjennomgående svært dyktige. Tittelvalgene deres er derimot diskutable. Originaltittelen Before the Fall, gir et mye bedre innblikk i bokens indre liv enn  De som faller, og underbygger Hawleys anskuelsesundervisning om at det ikke nødvendigvis er situasjonen i seg selv som er mest interessant, om den er aldri så dramatisk - det er forspillet, de ørsmå, men ikke desto mindre skjellsettende faktorene som leder opp til situasjonen.

Når det avgjørende øyeblikket inntreffer, er det på sett og vis allerede en realitet.

Lang svømmetur

Hovedpersonen, i den grad det er snakk om hovedpersoner i en kollektivroman, er den ikke altfor fremgangsrike kunstmaleren Scott Burroughs, en tørrlagt alkoholiker og forhenværende rundbrenner. Tilfeldigheter fører til at han overlever flystyrten, og i løpet av en heroisk lang svømmetur inn til kysten blir han livredder for en annen overlevende, en fire år gammel gutt som kalles JJ.

Foreldrenes og storesøsterens død gjør ham til enearving av en formue som for en stor del skriver seg fra en døgnåpen nyhetskanal i Fox News-segmentet, grunnlagt av faren David Bateman. Og det er nettopp ultrapopulistiske mediers snedige forretningsstrategier - en aggressiv, polariserende subjektivitet forkledd som dydig, sannhetssøkende objektivitet - som er ett av Hawleys anliggender.

Nøkkelsitatet her er: «Når ble en fremstilling av noe viktigere enn virkeligheten?»

Burroughs hausses opp som en storsvømmende helt parallelt med at han mistenkeliggjøres både av trafikksikkerhetskommisjonen og flykommisjonen, og ikke minst av Batemans nyhetsanker Bill Cunningham - kynisk profilert som «den sinte hvite mann» (alias Donalds Trumps kjernevelger).

Cunninghams dampveivals-retorikk går omtrent som følger: Folkens, er ekspertveldets teori om at det var en teknisk svikt verdt det papiret den er skrevet på? Er det ikke langt større sjanse for at det var sabotasje? Peker ikke tunge indiser mot at vår høyt elskede og patriotiske frihetskjemper Bateman var et bombemål? Og er ikke en tvilsom fyr som Burroughs som attpåtil spesialiserer seg på katastrofe-motiver i den høyttravende kunsten sin, et villig redskap for nedrig antiamerikansk virksomhet?

Er det ikke skjellig grunn til å trekke terrorisme-kortet, rope korsfest, korsfest?

Svart fortvilelse

Burroughs drives fra skanse til skanse av en blodtørstig (del)offentlighet. Unge JJ, som er blitt overlatt i tantens varetekt, svever i lykkelig uvitenhet om at visse krefter har fått ferten av knitrende dollarsedler og ikke skyr noen anstrengelser for å berike seg på hans bekostning.

På lesiden av all denne ytre støyen loser Hawley oss nesten umerkelig nærmere en forklaring på det fatale flyhavariet. En dempet og usensasjonell forklaring. Ingen fininnstilte sprengladninger, ikke noe rødglødende USA-hat, ikke engang et lønnlig håp fra den skyldige om å få sine «15 minutes of fame» post mortem. Bare svart fortvilelse, en dødelig symbiose av et svakt utviklet selvbilde og ubesvart kjærlighet.

Alt det vesentlige skjer i sinnets stille og mørke avkroker, er det som om Hawley avslutningsvis sier i en tilnærmet innertier av en flettverksfortelling som utdyper og utvider begrepet spenning.

Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

terningkast5_logo

  Moderne spenning

At forfatter Noah Hawley jobber med film og tv merkes på fortellerteknikken: Her drives leseren sømløst fra scene til scene. 

Et privatfly styrter i havet utenfor New York. Kunstneren Scott og en fire år gammel gutt er de eneste overlevende og mens de forsøker å omstille seg til et nytt liv, kommer spørsmål fra etterforskerne og grove spekulasjoner i mediene. Var flystyrten en ulykke eller var det sabotasje?

« De som faller» handler om store penger, forretninger, kunst og tilfeldighetenes spill. Denne romanen er ingen vanlig, blodig krimgåte der detektiven er hovedpersonen. Vi blir kjent med alle passasjerene om bord, i en spennende og godt fortalt fortelling om mennesker. Anbefales! Anne Ekornholmen, Hamar Arbeiderblad 

«Noah Hawley vet virkelig hvordan han skal få leseren til å fortsette, men dette er mer enn en spenningsroman … en mektig, modig thriller som viser skjebnens tilfeldigheter og den høye prisen noen må betale når nyheter blir underholdning.» New York Times Book Review

«Listig og oppslukende … rensende … De som faller handler om avgrunnen mellom iakttagelse og sannhet, og om menneskene som faller ned i den.»Wall Street Journal

«I hendene på en forfatter som Noah Hawley, som klarer å skape spenning med utgangspunkt i hverdagslige situasjoner, er dette en bemerkelsesverdig thriller som de fleste lesere vil få problemer med å legge fra seg … slutten tar pusten fra deg.» The Washington Times

«Dette er en av årets beste spenningsromaner, et fengslende mysterium fullstappet med overraskelser som fungerer helt på karakterenes premisser.» New York Times

 

terningkast6_logo

Vakker spenning Noah Hawley er på sitt beste når det er stille. Det er forfriskende i en spenningsroman.

Noah Hawley er mannen bak tv-serien «Fargo». «De som faller» er hans fjerde roman. Den er både vakker, intrikat og spennende.

Et privatfly styrter i sjøen med to mektige familier og en kunstner om bord. Kunstneren, som er en dyktig svømmer, klarer å svømme inn til land med 4 år gamle JJ på ryggen. Hawleys beskrivelser av kampen mot vannet, bølgene og eget sinn er noe av det vakreste i denne romanen. Stille og dramatisk på en og samme tid, og man tar seg i å tenke at dette kunne jeg lest en hel roman om.

Slik blir det ikke. For så snart de to er i sikkerhet på land, begynner Hawley å flette inn bakgrunnshistoriene til alle passasjerene og besetningen om bord. Samtidig følger vi etterforskningen og de overlevende og etterlattes uker etter styrten, hvor de må takle både sorg og et medietrykk uten like.

Noah Hawley maler fram de ulike karakterenes særtrekk på en stillferdig og til tider humoristisk og nærmest karikerende måte, samtidig som han holder på spenningen og interessen ved at leseren gradvis får et bilde av hva som ledet til at flyet styrtet. Selv om det er mange vekslende perspektiver blir det aldri rotete eller uoversiktlig. Vi får bare nye lag med informasjon om det samme hendelsesforløpet, fortalt fra ulike synspunkt på mesterlig vis. Slik bygges spenningen gradvis opp til et klimaks mot slutten når alt til slutt kommer for en dag. En imponerende roman med andre ord.

Dette er en av de få spenningsromanene man vil huske i ettertid, ikke minst på grunn av Hawleys rike språk og kreative fortellerstil. Samtidig mestrer han å få leseren til å fundere underveis – hva ville en selv gjort dersom man var i samme situasjon?

Anbefales på det varmeste. Eva Myklebust, Fædrelandsvennen

Produktet finnes også i følgende varianter
Pris
379,00