Du er ondskap (E-bok) Høyoppløst bilde
E-bok
Utgivelsesår: 2013
1. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205446113
Oversetter: Hilde Sophie Plau

Du er ondskap (E-bok)

Forfatteren beskriver Roma bak fasaden
Pris 119,00

Roma 11. juli 1982. Samme kveld som Italia vinner kampen mot Spania i fotball-VM, forsvinner unge Elisa Sordi. Hun jobber for et eiendomsfirma som eies av Vatikanet. Den unge politietterforskeren Michele Balistreri får saken.

Balistreri er ung, lat og arrogant, med en mørk fortid. Han tar lett på saken inntil den unge kvinnen blir funnet død ved Tibers elvebredd. Etterforskningen blir dårlig håndtert, og saken blir aldri oppklart.

Roma 6. juli 2006. Samme kveld som Italia slår Frankrike i fotball-VM, hopper Elisas mor utfor en balkong og tar livet av seg. Det er 24 år etter at datteren forsvant. Balistreri er nå leder for en spesialetterforskergruppe i Roma. Han er en forandret mann, og skylden han føler for den uoppgjorte gamle saken, gjør at han setter inn alle krefter for å løse mysteriet en gang for alle. Dette leder ham inn i et nettverk av løgner og ondskap. Flere lik dukker opp, alle med en bokstav brennemerket i huden.

Du er ondskaper en klassisk thriller om en seriemorder, politisk konspirasjon og uventede hendelser. Dette er første bok i en trilogi om politimannen i Roma.

terningkast6

«Denne tungvekteren av en kriminalroman er både velskrevet og innsiktsfull, spennende og full av overraskelser. En utsøkt blanding av Robert Wilson og John LeCarre.» Bergens Tidende

terningkast5

 «Kløktig krim.» VG, Tom Egeland

 
terningkast6

Bergens Tidende 21.03.2013

Roma, juli 1982, en 18-årig jente forsvinner og blir senere funnet drept. Den unge, arrogante etterforskeren Balistreri får saken, men håndterer den dårlig.

24 år senere, Italia spiller VM-finale mot Frankrike, og moren til jenten hopper i døden samme kveld. Balistreri er nå spesialetterforsker og en svært forandret mann. Han føler skyld, og han, og leseren, dras inn i en verden av ondskap, korrupsjon, konspirasjon og skitten politisk historie. Denne tungvekteren av en kriminalroman er både velskrevet og innsiktsfull, spennende og full av overraskelser. En utsøkt blanding av Robert Wilson og John LeCarre.

© Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende

 

terningkast5

 Kløktig krim

Publisert 30.04.13 (VG NETT) 

Hvis du liker Robert Wilson, er dette noe for deg: Roberto Costantinis debutroman er velskrevet, underholdende og spennende.

Plottet er så kløktig utpønsket at jeg flere ganger måtte bla tilbake for å se om jeg virkelig hadde latt meg lure.

Rammen for romanen (oversatt av Hilde Sophie Plau) er et grufullt drap i Roma i 1982 og et selvmord i samme by i 2006.

Ved første øyekast er boken en klassisk kriminalfortelling der presise klokkeslett, alibier og løgner skaper et forvirrende villnis både for politietterforskerne og leserne.

Samtidig utvikler den seg - i pakt med tendensene i moderne kriminallitteratur - til å bli en intenst spennende og heseblesende thriller.

Vel så viktig som det intrikate plottet er de presise karaktertegningene av romanens hovedpersoner.I sentrum for det fargerike persongalleriet står politietterforskeren Michele Balistreri.

Som ung er han en arrogant og selvtilfreds skjørtejeger og libertiner. Som godt voksen er han martret av sitt tidligere liv - og ikke minst over den mislykkede etterforskningen i 1982.

En bok du kan glede deg til å lese.

TOM EGELAND

 

Dagsavisen       13.03.2013 v/Ingunn T. Stensholt

I hjemlandet blir han omtalt som «den nye Stieg Larsson». Med en krimtrilogi om Italias moderne historie, har Roberto Costantini (61) havnet på landets bestselgerlister. Nå kommer første bok på norsk.
Året var 2005 og Roberto Costantini lå våken og bekymret. En vanskelig jobbsituasjon førte til flere ukers søvnløshet. Helt til han begynte å skrive.
- Hver natt ble jeg liggende og vri meg i sengen mens jeg prøvde å løse problemene vi hadde på jobben. Men så fant jeg ut at kanskje dette var det rette tidspunktet å gjøre noe med alle ideene og skissene jeg hadde rablet ned i årenes løp.
Som ingeniør i konsulentbransjen reiste Roberto Costantini mye. Og der på flyet, på flyplasser verden over, eller på kjedelige hotellrom i Kuwait og Saudi-Arabia, fikk han tiden til å gå ved å skrive. Små utkast, deler av en historie, stikkord, stemninger. Til slutt var det nok stoff til en hel trilogi.
- Jeg hadde ruget på denne historien i 25 år. Det var vel nå eller aldri.
Costantini begynte å skrive fire-fem timer hver natt, og elsket det. Hvert ledige minutt etter endt arbeidsdag gikk etter hvert med til å fullføre skriveprosjektet: Han ville skrive en klassisk thriller som samtidig beskriver det moderne Italia, på godt og vondt. Skal vi tro de italienske kritikerne, har han lykkes med prosjektet.
«Du er ondskap», som nå utgis på norsk, er den første av tre bøker om den litt utypiske politietterforskeren Michele Balistreri.
FORSVINNER UNDER FOTBALL-VM
11. juli 1982, samme kveld som Italia spiller VM-finale i fotball, forsvinner en ung jente i Roma. Den unge Balistreri, en noe selvsentrert og arrogant fyr, er revet med av fotballfinalen og tar ikke forsvinningssaken på alvor. Jenta blir senere funnet drept, men etterforskningen blir dårlig håndtert og saken forblir uløst. 6. juni 2006, samme kveld som Italia slår Frankrike i fotball-VM, tar jentas mor livet av seg, 24 år etter at datteren forsvant. Balistreri er nå leder for en gruppe spesialetterforskere i Roma. Han føler skyld for den uoppgjorte gamle saken, og setter inn alle krefter for å løse gåten en gang for alle.
Når vi følger Balistreri og hans team på jobb i den italienske hovedstaden, får vi innblikk i et annet Roma enn hva vi er vant til. Roma bak turistfasaden.
- Jeg kunne ha skrevet et essay, en dokumentar, men da ville kun et fåtall lest den. Mens en krim, pakket inn i en samfunnskritisk kontekst, er så langt lest av 100.000 italienere.
VOLD MOT KVINNER
Costantini ville skrive en krimroman som tar for seg både de mørkere sidene av menneskesinnet, og også uløste utfordringer i det italienske samfunnet: Korrupsjon, konflikten mellom kirke-stat, diskriminering og vold mot kvinner.
- Det snakkes mye om rasisme her i landet og våre utfordringer med å integrere innvandrere. Det er helt klart viktig, men den virkelige diskrimineringen, den er rettet mot kvinner. Den vanligste dødsårsaken for italienske kvinner under 40 år er vold i hjemmet, fastslår Costantini og gestikulerer ivrig.
- Ikke kreft, ikke bilulykker, men vold. Det er absurd. Måten kvinner blir sett på i Italia, er et stort problem, mener Costantini. Han snakker om objektifiseringen av kvinner, skjønnhetspress og «le veline»: Lettkledde jenter i beste sendetid på TV.
- Den kommersielle TV-ens inntreden på 80-tallet, har gjort voldsom skade, den har nærmest fordummet en hel generasjon.
FASCISME
I første del av «Du er ondskap» møter vi en ung Balisteri, en mann som er preget av en litt utradisjonell oppvekst Libya, en tidligere italiensk koloni der mange fascister flyttet før og under krigen, og ble værende siden. Han har et vanskelig forhold til sin far, til italienere generelt og kvinner spesielt.
- Balistreri sier og tenker mye av det italienere ikke vil høre. Ting man bare ikke kan si i Italia. For eksempel dette med at italienere er svikere som snur kappen etter vinden. Eller at italienere tenker mer på egen gevinst, enn på fellesskapets beste. Disse tingene kan opprøre, fordi man treffer en nerve hos noen. Det er et reelt problem at få er villige til å ofre egne interesser for samfunnets beste, mener Costantini. At så mange handler ut fra hva som er best for en selv. Det å snyte litt på staten, det er liksom greit. Vi oppdras til å tenke sånn, sier Costantini, og utdyper:
- Italia er et fantastisk land på mange måter. Italienere er åpne, kreative og sjenerøse. Men det er et vanskelig land å styre. Det finnes de som sier at Italia ikke er et ekte demokrati, men et diktatur under individualismen. Det ligger en viss sannhet i det.
VAKKERT OG STYGT
Til nå har de første to bøkene i krimtrilogien gjort stor suksess i hjemlandet. De er oversatt til flere språk og kommer nå ut i de fleste europeiske land, i tillegg til USA. I Italia jobbes det med filmatisering av trilogien. Men ikke noe av dette gjør at Costantini vurderer å gi opp jobben knyttet til Guido Carli-universitetet i Roma, der han er foreleser.
- Jeg kan ikke tenke meg noe mer givende og forfriskende enn å jobbe med ungdom. Det kan nok komme flere bøker, men jobben min vil jeg fortsette med.
Så han har en jobb han elsker, en skrivehobby som går over middels bra, og bor ifølge ham selv i verdens vakreste by:
- Når jeg ser turistene som rusler rundt i Roma, slår det meg alltid hvor heldig jeg er som faktisk bor her. Jeg elsker Roma, denne byen har alt. Her finner du en krysning av alt som er vakkert og alt som er stygt i Italia. Tutte le cose belle, e tutte le cose brutte.
«Jeg kunne ha skrevet en dokumentar, men da ville kun et fåtall lest den.»