Sigmunds Freuds søster (E-bok) Høyoppløst bilde
E-bok
Utgivelsesår: 2013
1. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205451872
Oversetter: Svein Mønnesland

Sigmunds Freuds søster (E-bok)

Prisbelønnet og poetisk roman om et kvinneliv i en ganske spesiell familie.
Pris 119,00

En roman om søsteren til Sigmund Freud, Adolfine, og om oppveksten og livet hennes i en litt spesiell familie.

Da Sigmund Freud fikk anledning til å dra til London i 1938, valgte han ikke å ta med seg med seg sine fire søstre. Adolfine, Paulina, Marie og Rosa ble igjen i Wien. Alle endte sine liv i en konsentrasjonsleir noen få år senere.

Men Smilevskis roman har sitt sentrum et annet sted. Den sirkler rundt Adolfine, rundt hennes tidlige opplevelser og hennes møter bl.a. med søstrene til Franz Kafka og Gustav Klimt. Vi får også innblikk i hennes mildt sagt tilspissede forhold til sin egen mor og i hennes erfaringer med kjærligheten, sykehuset og depresjonen.

Makedonske Smilevski skriver i en lett drømmeaktig og billedskapende stil. Biter fra den virkelige, sanne historien om familien Freud flettes med en annen, antydet historie og skaper en sorgvakker, suggererende romantekst. Boka er under oversettelse til 30 språk.

 

Lasse Midttun i Morgenbladet:

«Sigmund Freuds søster er et stort anlagt forsøk på en klassisk mellomeuropeisk roman, der hovedpersonen brukes som våpen mot sin mer berømte bror. »

Thea Marie Dolva i Fædrelandsvennen:

«Med en underlig mikstur av eventyrlig naivisme og avansert raffinement gir denne krevende romanen oss et følsomt innblikk i et glemt liv, i skyggen av psykoanalysen.»

Jan Askelund om hovedpersonen og boka i Stavanger Aftenblad :

«Hun er jeg-fortelleren i denne mektige romanen av makedonske Goce Smilevski (1975, debut 2000). Sigmund Freuds søster er like tilfredsstillende enten man synes det viktigste er at en roman inneholder en godt fortalt historie fra ett eller flere menneskers liv, eller man er mest opptatt av fortellinger som innkomst og forståelsesramme til mennesker, tider og steder. De kravstore som ønsker seg både en handlings- og en idéroman, får her et komplett verk.» 

Kaja Schjerven Mollerin,  bokmagasinet@klassekampen.no :

«For meg ligger det noe håpefullt i Smilevskis tanke: at måten man bryter sammen på, sier noe om hvem man er. At også når man opplever å miste seg selv, så er det noe der som nettopp er en selv: min historie, min smerte, mine savn og lengsler.»

Olav Egil Aune, Vårt Land

« ... mennesker (...) som er såre sanne i Smilevskis lille store univers. Svært godt fortalt.»

Goce Smilevski ble født i 1975 in Skopje, Makedonia. Han har utgitt tre romaner, som oversatt til engelsk har fått titlene The Planet of InexperienceConversation with Spinoza og Sigmund Freud’s Sister. De to siste har fått flere priser. I 2010 fikk han et utdrag fra Sigmund Freuds søster inn i antologien Best European fiction 2010 (der redaktøren er Aleksandar Hemon). I 2010 fikk han European Union Prize for Literature for den  romanen som nå foreligger på norsk.

"Intelligent, oppfinnsom og innsiktsfull når han forteller de to søsknene - Sigmund og Adolfines - historier, men også Gustav Klimt og søsteren Klaras. Han belyser de historiske sammenhengene mellom det å skape og det å tilintetgjøre, og mellom mannlige og kvinnelige skjebner. En tankevekkende, energiskapende leseopplevelse for alle som bryr seg om hvordan det skal gå med verden."
Shoshana Felman, forfatter av Writing and Madness

"Som en ung arvtaker etter Gunter Grass and Jose Saramago, er Smilevski kanskje det aller ferskeste eksempelet på noe ganske sjeldent - en levende europeisk romanforfatter som har en mening om kontinentets fremtid."  
Joshua Cohen.

Thea Marie Dolva i Fædrelandsvennen:

«Med en underlig mikstur av eventyrlig naivisme og avansert raffinement gir denne krevende romanen oss et følsomt innblikk i et glemt liv, i skyggen av psykoanalysen.»

Jan Askelund om hovedpersonen og boka i Stavanger Aftenblad :

«Hun er jeg-fortelleren i denne mektige romanen av makedonske Goce Smilevski (1975, debut 2000). Sigmund Freuds søster er like tilfredsstillende enten man synes det viktigste er at en roman inneholder en godt fortalt historie fra ett eller flere menneskers liv, eller man er mest opptatt av fortellinger som innkomst og forståelsesramme til mennesker, tider og steder. De kravstore som ønsker seg både en handlings- og en idéroman, får her et komplett verk.» 

Olav Egil Aune, Vårt Land:

«For her, som i så mye ellers for tiden, slår psykoanalysen igjennom igjen i biter og bilder og underlig innsikt. Var det ikke for Smilevskis omsorg og milde måte å fortelle på, hadde det ikke vært til å holde ut. For det er tross alt en human historie om mennesker som føler, skremmes av livet og lider, og som er såre sanne i Smilevskis lille store univers. Svært godt fortalt - og oversatt til troverdighet av Svein Mønnesland.»

 

Kaja Schjerven Mollerin,  bokmagasinet@klassekampen.no  

 «Det er likevel mye i denne boka jeg blir dypt rørt av. Sigmund Freuds søster er en bok som spør: Hva er normalitet? Hva er galskap, sykdom? Flere steder i boka kan vi lese: «Alle normale mennesker er normale på samme måte, enhver gal person er gal på sin egen måte». Det var Tolstoj som skrev: «Alle lykkelige familier likner hverandre, hver ulykkelig er ulykkelig på sin egen måte». I Prozac Nation (1994) hevder Elizabeth Wurtzel at Tolstoj tar feil: Det er de deprimerte som likner hverandre, skriver hun, det er de som har de samme trekkene, ja, som blir gjort til statistikk. Hun leverer dermed også en kritikk av et samfunn som velger medisinering som løsning på alt, ja, som gjør alt likt. Smilevskis roman er kanskje ikke akkurat et innlegg i en slik debatt, men den kan i hvert fall anspore leseren til å tenke i slike baner.
For meg ligger det noe håpefullt i Smilevskis tanke: at måten man bryter sammen på, sier noe om hvem man er. At også når man opplever å miste seg selv, så er det noe der som nettopp er en selv: min historie, min smerte, mine savn og lengsler.»

 

Reviews

“A pleasure to read. There is great depth in this novel, and its poetic prose shines through even in this English translation.” —Associated Press

“Freud’s Sister is that rare artistic achievement that is more than the sum of its parts—informative but also wise, insightful and deeply moving. . . . Like Tolstoy, Smilevski chooses to use simple words, but to connect them eloquently so that they build to create powerful and complex images, ideas and feelings. . . . [A] heart-breaking book.” —The Jewish Daily Forward

“A beautiful, sensitive . . . literary investigation into what it must be like to live one’s life in the shadow of a genius.” —Maclean’s
“This gem of a book . . . is deeply moving. . . . A provocative discourse on sanity and perception . . . Unforgettable.” —Publishers Weekly

"Superb . . . Provocative and poignant . . . A sensitive portrayal and a well-crafted novel [that] offers keen insight into the Freud family dynamics.” —Kirkus Reviews

"Rich, varied, and complex . . . A novel of high intellect, enthusiastically recommended . . . The author brings Freud to life in his penetrating depiction of family relationships set against the backdrop of social and historical changes sweeping Europe at the time.” —Library Journal

“Memorable . . . Provocative . . . An unflinching gaze at love, death, sex, hatred, depression, and madness.” —Booklist

“A vivid, bracing work of fiction—one of those rare novels that does more than simply bring history to life. It gives life to facts, and shimmers with a kind of actual reality that seems truer than life itself.” —Jay Parini, author of The Last Stationand, The Passages of H.M.

“Beautifully moving, rich in ideas and emotion, and full of insights about family, madness, and the role of women in fin-de-siècle Europe. Smilevski writes like a shaman wrestling the truth from a demon, and the message he delivers is transformational, relentless, and heartbreaking.” —Dale Peck

“Ingenious, innovative, and insightful in narrating one against the other the intertwined biographies of Freud and his sister Adolfina, and of their contemporaries Gustav Klimt and his sister Klara, and in thereby illuminating the historical relationship between creation and unthinkable destruction, as well as between male and female destinies. A thought-provoking, vitally engaging reading experience for anyone who cares about the meaning of our world.” —Shoshana Felman, author of Writing and Madness,Testimony and The Juridical Unconscious

“A brilliantly written portrait of a woman cursed by her family, her culture, her country, and of her attempts to transcend the burden of history.” —Louise Murphy, author of The True Story of Hansel and Gretel
“An excellent novel . . . I cannot remember any book bringing me as much pleasure as [this one].” —Vesna Mojsova-Cepisevska (Macedonia)

“Wise and moving.” —Knack (Belgium)
“Smilevski has a distinctive style [and] gives a beautiful glimpse into both inner life and the world of ideas.” —Boek (The Netherlands)

“Strong, multi-layered, obsessive [like] José Saramago.” —La Repubblica (Italy)

“Powerful . . . a discovery.” —Rai News (Italy), No. 1 Book of the Year