Patrick Melrose Høyoppløst bilde
Pocket
Utgivelsesår: 2015
928 sider
1. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205488458
Oversetter: Trude Marstein

Patrick Melrose

I mer enn tjue år har den hyllede forfatteren Edward St. Aubyn skildret livet til Patrick Melrose og malt et enestående portrett av en herjet overklasseverden.
Pris 229,00

Disse romanene, som er vekselvis opprivende og hysterisk morsomme, dissekerer den engelske overklassen idet vi følger Patrick Melroses historie fra barnemishandling via heroinavhengighet til rehabilitering.

Glem det er den første romanen. Historien vikles ut i løpet av en dag og en kveld på familiens gods i Sør-Frankrike, der den sadistiske og skrekkinngytende David Melrose dominerer livet til sin fem år gamle sønn, Patrick, og hans rike og ulykkelige amerikanske mor, Eleanor.

Ikke bra: Fra mishandling til misbruk. Den tjueto år gamle Patrick drar av sted for å hente sin fars aske i New York, der han tilbringer et døgn i narkorus.

Litt håp: Vi er tilbake i England og møter en nykter og rusfri Patrick med mulighet for å komme på fote.

Morsmelk: Den tidligere velrenommerte og velstående Melrose-familien befinner seg i krise. Patrick er fanget i restene av brutte løfter, utroskap og assistert selvmord, mens hans kone har gitt seg hen til morsrollen og hans mor til en New Age-stiftelse. Og hans fem år gamle sønn forstår altfor mye av det som foregår. Morsmelk er en blendende utforskning av de tøffe alliansene mellom foreldre og barn, menn og kvinner, og nok en gang blir vi vitner til Edward St. Aubyns utmerkede evne til å balansere følelsesmessig smerte med bittersøt humor.

Til slutt: Da venner, slekt og fiender samles for å minnes Patrick Melroses mor, Eleanor, spekulerer Patrick på om et liv uten foreldre endelig vil gi ham den friheten han alltid har drømt om. Etter at bisettelsen er over og familien samles for siste gang, blant alle høflighetsfrasene som veksles og skrekkscenarioene som oppstår, mellom stillheten og stormen, begynner Patrick å skimte en ny æra: En fornemmelse av trygghet – til slutt.

Med Morsmelk og Til slutt avslutter Edward St. Aubyn serien om Patrick Melrose, en serie som vil bli stående igjen som søyler i den britiske kanon. Med en skarp, presis penn skriver han frem overklassens uovertrufne selvforherligelse og selvforakt. Det er bare å lene seg tilbake og la seg overmanne av en kaotisk, ondsinnet verden. For en vemmelse. For en fryd!

Edward St. Aubyn byr på et vindu inn til en gjennomdekadent, amoralsk, grådig, snobbete og ond verden - velkommen til det vaklende britiske aristokratiet.

Kritikerne jubler!

«Etter hvert som støvet legger seg etter mediekampen om oppmerksomhet, trer de siste tjue årenes litterære landskap klarere frem. Et av de engelskspråklige verkene som fremstår som stadig mer betydningsfullt er Edward St. Aubyns selvbiografiske romansyklus om den narkomane overklassegutten, advokaten og etter hvert tørrlagte familiefaren Patrick Melrose.» Aage Borchgrevink, Aftenposten

«Edward St. Aubyns tre første bøker om Patrick Melrose (...) er blant det mest lesverdige fra 2014.» Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv

«De konsise titlene skjuler for det første en utpenslet stil som drypper av kynisk humor, ond satire og selvfølgelig britisk eleganse - ikke for ingenting er St. Aubyn blitt sammenliknet med Evelyn Waugh og Oscar Wilde.» Erik Bjerck Hagen, Morgenbladet

«Nådeløst ironisk, dypt tragisk og uhyre elegant – en selvbiografisk roman-syklus i en klasse for seg.» Anne Schäffer, Bergens Tidende

«St. Aubyn skildrer Patricks familie, og den britiske overklassen, med et så syrlig språk, med så nøktern misantropi, at det legger seg en aura av noe annet, ja, noe klassisk og tragisk, over fortellingene. Å lese dem minner om å dukke plutselig ned i veldig kaldt og veldig klart vann.» Jan Grue, Klassekampen

Terningkast6

«Også de to siste bøkene i serien om Patrick Melrose er bladvendere utenom det vanlige.» Maria Årolilja Rø, Adresseavisen

«Det skal godt gjøres ikke å finne minst én hel- eller halvgenial formulering på hver st. Aubyn-side.» Erik Bjerck Hagen, Morgenbladet

«[Bøkene] er spekket med skarpe observasjoner og engelsk humor - intelligent, beleven, med snert – og med en sår, ja, tragisk, undertone. Det er bare å gi seg over.» Torborg Igland, Fædrelandsvennen