Lærelyst kan læres

For å fremme lærelyst hos elever er det viktig å skape et stimulerende læringsmiljø som fremhever relevansen av det som læres. Slik kan du jobbe med undervisningsopplegg som fremmer lærelyst.

Lærelyst kan beskrives som en persons indre motivasjon og interesse for å lære. Det er drivkraften som inspirerer oss til å søke kunnskap, utforske nye ideer og utvikle seg, både intellektuelt og personlig.

For å fremme lærelyst hos elever er det viktig å skape et stimulerende læringsmiljø som fremhever relevansen av det som læres. Oppmuntring til å utforske, varierte undervisningsmetoder og positive tilbakemeldinger legger til rette for et godt læringsmiljø.

----

Vil du prøve undervisningsopplegg som fremmer lærelyst? Klikk her.

Utforskende læring gir mening

– I et godt læringsmiljø må vi tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs måte å lære på. Det betyr å gjøre undervisningen interessant og relevant for elevene, og å gi dem muligheter til å være aktive i sin egen læring gjennom gruppearbeid, diskusjoner eller praktiske oppgaver, sier Trine Halvorsen.

Trine jobber som pedagogisk veileder i Gyldendal. I jobben som pedagogisk veileder besøker hun skoler over hele landet, og får på den måten et unikt innblikk i klasserommet og hvilke utfordringer for læring som ligger der.

W1A4415

– I våre læremidler vil jeg trekke frem variasjon av metode i Gyldendal Skolestudios arbeidsrom, som en del av vårt tilbud som fremmer lærelyst. Fagstoff blir på den måten et levende supplement til boken. Her kan elevene lese eller lytte til tekst, utforske bilder og videoer eller besvare oppgaver ved å skrive eller bruke lydopptak. Vi legger stor vekt på samhandling og sosial, inkluderende læring.

Et annet viktig bidrag som gir lærelyst, er innhold som aktualiseres for eleven. Aktualitet i skolen er viktig fordi det gjør undervisningen mer relevant og engasjerende for elevene ved å knytte det de lærer til aktuelle hendelser og temaer i samfunnet. Det bidrar til å utvikle deres forståelse av samfunnet, analytiske ferdigheter og evne til å delta i meningsfulle diskusjoner.

– Vi har tatt aktualitet i skolen på alvor for nettopp å kunne svare på dette. I våre læremidler har vi lagt vekt på å ta aktualitet inn i undervisningen.

W1A4176

I Fagrom i Gyldendal Skolestudio finner du alt fagstoff som dekker alle læreplanmålene i faget. Her finner du berikende undervisningsressurser, tilpasset et digitalt format. I Fagrom blir elevene presentert for fagstoffet gjennom varierte undervisningsmetoder som bilde, video, spill og lyd.

I Aftenposten Junior skole får elevene tilgang til en digital nyhetstjeneste for barn og unge. Innholdet er spesielt utviklet for elever i grunnskolen og gjør det lettere for lærere å bruke nyheter i undervisningen.

Magasin fra Gyldendal Skolestudio gir læreren mulighet til å sette agenda sammen med elevene, og sørger for at hele klasserommet er delaktige i tematikken som diskuteres. Det er en arena hvor lærer og elev kan dele gode læringsopplevelser med elever på ungdomstrinnet og videregående skole.

3 undervisningstips som fremmer lærelyst

For å fremme lærelyst hos elever er det viktig å skape et stimulerende læringsmiljø som fremhever relevansen av det som læres. 

Trine har, sammen med sine kollegaer Lasse og Linn, plukket ut undervisningsopplegg som legger til rette for, og fremmer lærelyst. Slik kan du jobbe med undervisningsopplegg som fremmer lærelyst.

Kodeskolen

Barnetrinnet

I Kodeskolen i Salaby kan elevene bryne seg på enkel koding som alle mestrer.

Prøv her

Skjermbilde 2024 04 10 Kl. 13.54.59

Poesi og pasjon

Ungdomstrinnet

Prøv Konteksts fantastiske oppdrag i norsk, med kule oppstartsfilmer og metodefrihet.

Prøv her

Skjermbilde 2024 04 10 Kl. 13.56.22

Øystein forklarer

Videregående

La Øystein forklare matematikk i de flotte illuastrasjonsfilmene du finner i Mønster 1P. 

Prøv her

Skjermbilde 2024 04 10 Kl. 14.19.54