
Undervisningsopplegg i engelsk 1–7:
Folkehelse og livsmestring
Det viktigste i temaet "Folkehelse og livsmestring" i engelsk er at elevene skal utvikle sin evne til å uttrykke seg på engelsk om sine liv og det som betyr noe for dem. Dette er en del av elevenes identitetsutvikling. De får bli kjent med andre og lære om deres liv, tanker og følelser i tekstene de møter. Når de forstår og gjør seg forstått på engelsk, får de oppleve mestring. Da er de på vei til å bli trygge engelskbrukere.
1.–4. trinn:
I temaet Folkehelse og livsmestring er det viktig at elevene har kompetanse til å uttrykke følelsene sine. Hør på sangen Look at me i Skolestudio
Lytt til sangen og la elevene sammen resonnere seg fram til hva den handler om. Øv på å synge sangen sammen mens dere viser ansiktsuttrykk som passer til.
5.–7. trinn:
Still klassen opp i en ring, og ta en rask runde der alle gir naboen sin et kompliment. Elevene kan først gi et kompliment til den som står til høyre, før de i neste runde henvender seg til den som står til venstre. Gi gjerne noen tips til hva de kan snakke om før dere går i gang:
− Let’s all give each other a compliment. What do you think the word ‘compliment’ means? You’re right, it means 'kompliment'. So tell me, what kind of compliments can we give each other? − I think you are kind. − You are a good friend. − I like your hair. − You are really good at playing football.
Setningsstartere:
You are…
I think you are very good at…
I really like how you… Thank you!
Avrund aktiviteten med å la elevene sette ord på hvordan det føles å få et kompliment fra en medelev.
Relaterte artikler


Smartere ordlæring i engelsk

Forslag til årsplaner for Explore

Kom i gang med Explore Smart Øving

Dette er Explore Smart Øving

Dette er Smart Øving
