
Ny utgave av Mønster, matematikk for videregående
Med ny kunnskap, flere erfaringer og en tydeligere eksamensretning får Mønster nå et løft. Våren 2026 kommer reviderte utgaver av 1P og 1T – utviklet for å støtte lærere og engasjere elever i enda større grad.
Derfor skal Mønster revideres
I 2020 kom det nye læreplaner i matematikk, og vi tok fagfornyelsen på alvor. Mønster ble
skrevet som et helt nytt læreverk, med tydelig fokus på utforsking, dybdelæring og
programmering. Nå har både undervisningspraksis, eksamen og lærerens erfaringer med
læreplanen utviklet seg. Derfor skal Mønster 1P og 1T nå revideres.
– Mønster ble nyskrevet til fagfornyelsen i 2020, og nå har vi en enda større kunnskapsbase
enn den gang. Eksamen har også blitt endret underveis, så vi ser at tiden er inne for å
revidere, sier Tove Kalvø, medforfatter av læreverket.
Nå skal både strukturen og innholdet i læreverket få et løft.
Dette blir nytt i Mønster 1P og 1T
Revisjonen skal bygge videre på det som fungerer, og forbedre det som ikke har fungert like
godt. Dette baserer forfatterne blant annet på tilbakemeldinger de har fått fra lærere og
elever fra hele landet.
De viktigste grepene som tas i revisjonen er:
- Flere enkle oppgaver, som gjør det lettere å komme i gang og mestre fagstoffet
- Tydeligere differensiering, med bedre merking av oppgavenes vanskelighetsgrad
- Reviderte utforskingsoppgaver, basert på tilbakemelding og tester i klasserommet
- Kortere og tydeligere tekster, særlig der formuleringene tidligere var for omfattende
- Oppdatert programmeringsinnhold, tilpasset ny praksis og eksamensformat
Utforskingsoppgaver var noe av det som ble særlig vektlagt da læreplanen i matematikk ble
fornyet i 2020. Disse oppgavene skal bidra til å gi elevene bedre forståelse og dybdelæring i
matematikkfaget.
– Vi har laget mange utforskingsoppgaver som er testet med elever, og som vi nå – både
etter egne erfaringer og andres – justerer litt på, bytter ut, og legger til nye.
I nye Mønster skal utforskingsoppgavene bli enda bedre – ikke bare for elevene, men også
for lærerne, som vil få mer fleksibilitet når det gjelder bruken av dem for å skape aktivitet i
klasserommet.
Dette betyr revisjonen for deg og elevene dine
Den reviderte utgaven lages for å gi større valgfrihet og bedre støtte, både til undervisning
og til elevenes egen læring.
– Det skal bli enklere og raskere å finne oppgaver som passer til hver enkelt elev. Det er
differensiering i oppgavene, slik at hvis noen trenger repetisjon eller ekstra utfordringer i
løpet av undervisningsøkten, kan man raskt tilpasse underveis, forklarer Kalvø.
Kalvø trekker også frem det digitale innholdet til Mønster som en styrke:
– I den digitale ressursen finner man blant annet filmer, kopioriginaler og løsningsforslag.
Der kan vi tilby flere elementer enn det vi får plass til i en trykt bok, og disse ressursene
utvikles også løpende.
Et godt læreverk blir enda bedre
Det nye Mønster skal oppleves som gjenkjennelig for dem som allerede bruker det, men
enda bedre tilpasset dagens behov. Visuelt, faglig og pedagogisk.
– Jeg tenker det er et moderne læreverk som gir både lærere og elever stor valgfrihet i
arbeidsmetoder. I tillegg har vi nå enda større differensiering, flere refleksjonsoppgaver og
rike oppgaver som fremmer dybdelæring, sier Kalvø, og avslutter:
– Jeg anbefaler Mønster til alle elever og lærere.
Les mer om: Fem grunner til å velge Mønster
Tekst: WAL AS
Tove Kalvø, medforfatter av læreverket Mønster
