Vi reviderer Pilot, Gyldendals læreverk i samfunnskunnskap

Pilot har siden fagfornyelsen etablert seg som et nytenkende læreverk i samfunnskunnskap for videregående skole. Nå revideres både papirbok, digitalbok og bokstøtte, for å gjøre det populære læreverket enda mer aktuelt, engasjerende og brukervennlig.

Dette er Pilot

Aktuelt Fotobanner

Pilot er Gyldendals læreverk i samfunnskunnskap for videregående skole, og brukes av både
studieforberedende på Vg1 og yrkesfag på Vg2. Med korte oppslag, virkelighetsnære
eksempeltekster og et tydelig fokus på kritisk tenkning og utforsking, har Pilot skilt seg ut fra
mer tradisjonelle lærebøker.

– Det er en bok som engasjerer. Nettopp fordi den er kortfattet og oversiktlig, får elevene
oversikt og mestrer fagstoffet. Så får de muligheten til å utforske videre gjennom
eksempeltekster, utdypende fagartikler fra digital bokstøtte eller ved å finne kilder selv, sier
Benedicte Wiik, medforfatter av Pilot.

Derfor skal Pilot revideres

Den reviderte versjonen av Pilot lanseres våren 2026. Målet er både å bygge videre på et
læreverk som allerede fungerer godt, og å styrke posisjonen i møte med nye revisjoner fra
andre forlag.

– Nå har vi brukt boka i noen år, og får muligheten til å finpusse og gjøre den enda bedre
basert på tilbakemeldinger fra elever og lærere, sier Wiik, som også er lærer på
videregående skole, blant annet i samfunnskunnskap.

Revisjonen av Pilot vil innebære endringer i både innhold, brukervennlighet og design.
Strukturen i læreverket skal blant annet bli mer fleksibel. Der tidligere versjon hadde et fast
oppsett med to sider fagtekst og to sider eksempeltekst, åpner den nye for større variasjon.

– Kanskje trenger vi tre sider med fagstoff noen steder, eller to ulike eksempeltekster for å
vise forskjellige synsvinkler andre steder. Ved å gå bort fra den fastsatte strukturen i forrige
versjon av Pilot, gir vi rom for å utdype viktige temaer og styrke elevenes refleksjon.

I tillegg til å forbedre eksisterende innhold, vil noen nye emner også legges til – blant annet
et oppslag om sosial ulikhet, som Wiik mener har vært et savn i første versjon. Det blir også
tydeligere markering av fagbegreper og bedre henvisninger til digitale ressurser, noe mange
lærere har etterlyst.

Kritisk tenkning i praksis

Kritisk tenkning og utforsking er kjerneverdier i Pilot, og dette preger både strukturen,
tekstene og oppgavene i læreverket. Allerede i første tekst, med tittelen «Alt du lærte på
ungdomsskolen er feil», blir elevene utfordret til å tenke gjennom hva de tror de vet – og
hvorfor de tenker som de gjør.

– Den fungerer veldig godt for å skape refleksjon og bevissthet om kunnskap og kildebruk.
Den åpner for en samtale med elevene om forforståelser, kilder og hvordan kunnskap
utvikles, sier Wiik.

Læreboka balanserer fagkunnskap og fakta med utforskende oppgaver og tekster som
inviterer til nyanser. Eksempeltekstene er valgt for å illustrere hvordan samfunnsspørsmål
møter oss i virkeligheten – i media, politikk, kultur og hverdag.

– Vi ønsker at elevene skal øve seg på å lese med et kritisk blikk: Hvem har skrevet dette?
Hvor kommer argumentene fra? Hvilke verdier ligger til grunn?

Et eksempel på dette er en tekst skrevet av Kristin Clemet for tenketanken Civita, som brukes
i dagens utgave av Pilot.
– Der er tanken at elevene skal finne ut hva Civita er, hvilken politisk retning den
representerer, og hvordan det påvirker argumentasjonen i teksten, forteller Wiik, og
fortsetter:

—Slike tekster øver elevene i å se hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker
argumenter og kan gi utslag i forskjellige meninger. Vi ønsker å vise elevene flere synsvinkler
og perspektiver, og utfordre dem til å sammenligne og vurdere.

Målet er ikke å gi fasitsvar, men å gi elevene verktøy til å forstå komplekse sammenhenger
og utvikle egne, reflekterte standpunkter.

Slik skal reviderte Pilot engasjere lærere og elever

Wiik håper lærere vil oppleve boka som et komplett og oppdatert verktøy – og at elevene
fortsatt vil like den.

– Jeg håper lærerne vil kjenne at Pilot gir dem alt de trenger: fakta, begreper og øvelser som
gjør det lett å aktualisere undervisningen. Vi ønsker å fylle ut med litt mer fagtekst der det
trengs, og variere og oppdatere eksempeltekstene våre for å treffe samtiden bedre. Og så er
det viktig for oss at elevene fortsatt føler at dette er en bok de mestrer og blir engasjert av,
sier hun.

Til syvende og sist handler det om å gi elevene innsikt og verktøy til å delta aktivt i
samfunnet.

– Jeg håper boka vil bidra til å gjøre elevene til empatiske samfunnsborgere som forstår
hvordan ting henger sammen – og som ser at det går an å ha ulike meninger og likevel leve sammen. 

Les mer om: 5 grunner til å velge Pilot.

Tekst: WAL AS