

Kickstart klassemiljøet på ungdomstrinnet
1: Bli kjent!
Elevoppgave:
- Skriv 50 ord om deg selv.
- Velg en bok, film eller tv-serie du liker og forklar hvorfor.
- Sett sammen 3-4 bilder som sier noe om deg. Forklar hvorfor.
Elevene presenterer først i grupper – så for hele klassen. Elevene blir litt kjent og tryggere på hverandre.
2: Finn forventningene
Elevoppgave:
- Skriv ned tanker og forventninger til faget.
- Gå sammen i par og lag en liten film.
- Presenter for klassen.
Avslutt med en felles oppsummering der du får fram hva elevene synes er aller viktigst med faget. Dette kan brukes resten av året, for eksempel når dere skal i gang med et nytt emne.
–––
Vil du jobbe mer med forventningene til norskfaget? Få forfatterne av norskverket Kontekst sine beste tips her.
–––
3: Sjekk faglig nivå
Klassequiz:
- Lag fem spørsmål innen fem ulike emner før timen.
- Del elevene i grupper.
- Les opp spørsmålene.
- Elevene får ett minutt til å skrive ned hvert svar, og fem minutter til slutt.
- Gruppene bytter besvarelser.
- Gjennomgang og poengutdeling.
- Kår en vinner!

Veiledning for lærere som bruker Smart Øving i undervisningen.

Hvilke læremidler bør du kombinere på barnetrinnet?
Det finnes mange forskjellige muligheter når du skal kombinere digitale læremidler og papirbøker. Hva skal du velge?...

Hvilke læremidler bør du kombinere på ungdomstrinnet?
Det finnes et hav av muligheter når du skal kombinere digitale læremidler og papirbøker. Hva skal du velge? Her...

– Elever lærer på ulike måter
I dagens klasserom er det viktig med variasjon mellom papirbøker og digitale læremidler. Marta Kristin Eidskrem er...

Variasjon er alt!
– Bruk digitale hjelpemidler når det er hensiktsmessig, er oppfordringen fra ungdomsskolelærer Vebjørn Bergsholm...

Boka gir oversikt, Skolestudio gir trening
Ved å kombinere tekster i boka med ferdighetstrening i Skolestudio utnytter Pål Fredrik Børresen det beste fra to...

Hvilke læremidler bør du kombinere?
Det finnes et hav av muligheter når du skal kombinere digitale læremidler og papirbøker. Hva skal du velge? Her...

Hva koster Aftenposten Junior skole?
Ønsker du å jobbe med nyheter og aktualitet i undervisningen? Her finner du priser for tilgang til Aftenposten...

Bla i bøkene digitalt
Hos Gyldendal er det enkelt å vurdere læremidler. På våre nettsider kan du bla i svært mange av bøkene og aktivere...

– Vi tilbyr læremidler som gjør lærerens jobb enklere
Med ny læreplan som utgangspunkt, har Gyldendal utviklet nye, komplette sett med læreverk tilpasset verden i dag, i...

Slik vurderer du læreverk for videregående
Fagfornyelsen betyr nytt læringsinnhold til grunnskolen og videregående skole. Men hvilke læreverk skal lærere,...

Slik vurderer du læreverk
Fagfornyelsen betyr nytt læringsinnhold til grunnskolen og videregående skole. Men hvilke læreverk skal lærere,...

Tips til lek i norskundervisningen
Læreplanen er tydelig – det skal være rom for lek i alle fag på barnetrinnet. Dette er godt ivaretatt i norskverket...

Live skoletime om atomvåpen – med Røde Kors
Velkommen til en live skoletime over zoom, med god mulighet for elevene til å stille spørsmål, og ellers delta...

Skal du sette opp skoleforestilling? Her er noen tips.
Åse Olving Lund er dramapedagog og deler sine beste tips etter mange års erfaring med skoleforestillinger.

Nye metoder for mer motiverende matematikklæring
Et tenkende klasserom er et levende klasserom! Det mener i hvert fall menneskene bak læreverket Maximum. De brenner...

Tips til deg som skal formidle nyheter til barn
Aftenposten Junior sitter på mye kunnskap og erfaring etter ti år med formidling av nyheter til barn. Metodene de...

Slik snakker du med elevene om krig og konflikt
– Svar på det elevene faktisk lurer på, er det viktigste rådet fra John Harald Bondevik i Røde Kors.

6 tips: Slik lærer du elevene å være kritiske til innhold i sosiale medier
Når elevene diskuterer en viral video, et nytt, digitalt fenomen eller falske nyheter, hvordan skal du som lærer...

Aktualitet skaper fornyelse i undervisningen
Sofie Høgestøl bruker aktualitet i undervisningen vel så mye for sin egen del som for studentenes. – Det gir meg...