Lærerhverdag

Ungdomsskolelærer Sara vil gjerne gi elevene en klem

Ungdomsskolelærer Sara Christensen opplever små og store høydepunkter hver eneste dag i jobben som kontaktlærer for 10. klasse på Vøyenenga skole i Bærum. – Noe av det jeg elsker med jobben, er at jeg ikke vet hva som kommer, sier hun.

Tekst: Bjørnhild Fjeld | Foto: Hampus Lundgren/Hyperredink

 

– Akkurat nå er det noen jeg gjerne ville gitt en klem, men det kan jeg ikke på grunn av korona-situasjonen sier Sara, som er kontaktlærer og underviser 10. klasse i matematikk og naturfag.

Hun begynte å jobbe som lærer ved ungdomsskolen Vøyenenga skole i Bærum i 2011. Da var hun helt nyutdannet, og hun trivdes umiddelbart veldig godt både i jobben og på arbeidsplassen.

– Jeg tok først fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, og hadde en del praksis i skolen. Da fikk jeg anledning til å se lærerne jobbe, og den relasjonen de hadde til elevene. Det synes jeg virket veldig spennende, forteller Sara.

Alltid vært «realfagsperson»

Hun har alltid likt matematikk, og valgte å ta fordypning i faget da hun gikk på lærerutdanningen.

– Jeg synes det faglige nivået på ungdomsskolen er veldig interessant. Det å utfordre elevene til å se sammenhenger, og gjøre mer ut av mattefaget. I tillegg er det utrolig fint og givende å jobbe med ungdommer. De er jo så små når de begynner i 8. klasse, og når de går ut av 10. klasse er de nesten voksne. Det er privilegium å få lov til å være med på den reisen.

MG 0075

I møte med unge mennesker kan dagens høydepunkt dukke opp når hun minst venter det.

– Én dag kan høydepunktet være at en spesiell elev rett og slett bare kommer på skolen – fordi det er en elev som har mye fravær. Et annet høydepunkt kan være at en elev mestrer et emne han eller hun har jobbet mye med å få til. Dette synes jeg er veldig givende, og noe av grunnen til at jeg liker jobben veldig godt, sier Sara.

---

Les mer: Slik gjør du øving i matematikk gøy for elevene

---

Det å kunne utgjøre en forskjell i livet til et ungt menneske, kanskje være den som gjør at det føles litt greiere å møte opp på skolen, det er noe av det som gjør at det føles viktig og riktig å være lærer.

– Jeg prøver å se alle. Det er vel både det beste og det verste med å være lærer. Det å gi alle individuelt tilpasset opplæring er viktig, men også det mest krevende når du du har 30 elever i en klasse.

"Det er utrolig fint og givende å jobbe med ungdommer. De er jo så små når de begynner i 8. klasse, og når de går ut av 10. klasse er de nesten voksne. Det er privilegium å få lov til å være med på den reisen."
Sara Christensen

Bare det «kjedelige» igjen

I koronatiden har det tidvis ikke vært like lett å finne frem til høydepunktene. For ungdomsskoleelevene har undervisningen vekslet mellom hjemmeskole, rødt nivå og gult nivå det siste året. Veldig lite har vært helt som vanlig.

– Det som særlig er annerledes er at vi ikke kan gjøre noen av de morsomme tingene som krydrer skolehverdagen. Vi kan ikke ha turdager, vi kan ikke ha konserter – og vi kan ikke ha prosjekter for å bedre klassemiljøet. Den naturlige småpraten blir borte når vi helst ikke skal være i nærheten av hverandre. Det som blir igjen blir alt det tyngste, det som kun er faglig. Jeg skjønner godt at motivasjonen og lærelysten går ned under sånne forhold, sier læreren som akkurat nå driver og forbereder elevene sine på å gjennomføre muntlig eksamen.

---

Ønsker du å bli bedre på underveisvurdering? Her får du noen gode tips fra Maximum-forfatterne.

---

I den forbindelse vil hun gjerne si noe om fagfornyelsen i matematikkfaget som kom i 2020, som hun synes går litt for fort frem.

– På litt sikt så kommer fagfornyelsen til å være veldig bra. Men for de elevene som går på skolen nå, har det vært for lite tid til å jobbe med matte på den «nye» måten. Noen har nesten ikke vært på skolen, og plutselig skal de ha eksamen ut fra en helt annen læreplan., påpeker hun.

Maximum: Praktisk, utforskende og problemløsende matematikk

Matematikk 8–10

Ksp Nye4

Det hun synes er veldig bra med den nye læreplanen er at det er mer fokus på den aktive elev. Det å utfordre elevene til å se sammenhenger, og at det kan være flere ulike måter å løse en oppgave, er en god utvikling av matematikkfaget.

– Det kommer bare litt for fort med tanke på eksamen, spesielt for de svakeste elevene, som synes at det mest grunnleggende innen matematikk er vanskelig. Da blir det ekstra utfordrende å skulle lære seg å utforske og jobbe med problemløsning. Jeg synes det hadde vært bedre om eksamen kunne vært en «hybrid-versjon» et par år slik at de som får den faktisk har fått jobbet litt med fagfornyelsen før den kommer, sier Sara.

Bruker humor i timene

Mange husker mattelæreren fra sin egen skolegang som en litt streng fyr med «to streker under svaret». Sara tror mer på å være engasjert og ha positive forventninger til elevene sine. Det tror hun gjør at de føler at hun tror på dem og de får lyst til å lykkes. Og så kan det gjerne være litt spøk og moro i timene også.

– Jeg synes ungdommene er veldig morsomme, og har nok litt barnslig humor selv. Det er ekstra gøy når elevene har lært noe og hatt det litt gøy samtidig!


Takk til alle dedikerte lærere

Barneskolelærer Marte Ydstie på Hagaløkka skole i Asker elsker at hver dag er forskjellig og at hun kan være med og forme barna i positiv retning. – Det lyset du ser i øynene på et barn som har mestret noe for første gang, det er ubetalelig.

Les mer om Marte

MG 0041