
Kunnskap du kan stole på
Med norske fagbøker bygger studentene et solid kunnskapsgrunnlag de kan stole på, i en tid der informasjon er lett å finne, men vanskelig å kvalitetssikre.
Hvorfor er redaktørstyrt innhold viktig?
- Faglig ekspertise: Fagbøker er skrevet av fagpersoner med dokumentert kompetanse og erfaring.
- Redaksjonell og faglig kvalitetssikring: Før fagbøker utgis, går de gjennom grundig redaksjonell behandling og ofte fagfellevurdering. Dette sikrer at innholdet er korrekt, relevant og pedagogisk tilpasset målgruppen.
- Kildebruk og dokumentasjon: Fagbøker bygger på anerkjente kilder, forskning og referanser.
- Pedagogisk oppbygning og dybde: Fagbøker er utviklet med tanke på læring og forståelse. De er ofte delt inn i kapitler med progresjon, eksempler og oppgaver, noe som gjør dem velegnet for både selvstudium og undervisning. Fagbøker gir en strukturert og helhetlig fremstilling av et tema.
- Styrker norsk fagspråk: Ved å bruke og utvikle norsk fagspråk bidrar fagbøker til å bevare og videreutvikle språklig presisjon og faglig uttrykksevne. Dette er viktig for å kunne diskutere og formidle komplekse temaer på norsk – både i utdanning og arbeidsliv.

Den redaksjonelle prosessen bak en fagbok
Når kvalitet teller, teller det hvem som står bak
En dyktig forfatter
Forfatteren skriver det faglige innholdet i boken basert på sin faglige ekspertise og pedagogiske prinsipper. Forfatterne er forskere, undervisere eller profesjonelle yrkesutøvere med dyp innsikt i sitt felt, noe som gir innholdet høy faglig troverdighet.
En stolt redaktør
Redaktøren kvalitetssikrer det faglige innholdet og passer på at akademiske standarder følges. Våre fagbøker følger læringsutbyttebeskrivelsene og har en helhetlig struktur og tone.
Et stolt fagmiljø
Fagbøker skrives av en eller flere fagpersoner og det står et helt lag av faggrupper bak som sikrer ulike deler av sluttresultatet.
Foto og film: Marius Sørli Finnstun

For å sikre at alle undervisere raskt får tilgang til titler for pensumvurdering for høyere utdanning sender vi ut...

Slik gjør vi undervisningen engasjerende
Vi har snakket med fem undervisere som har mottatt utmerkelser for sin undervisning eller formidling. Her deler de...

Sosial tvang skaper engasjerte studenter
Det sosiale er viktig for å få studentene engasjerte, mener professor og Gyldendal Akademisk-forfatter Aksel Tjora....

Gyldendals lærebokstipend
Vil du skrive den nye pensumboka for bachelorstudenter?

Hvordan skrive en god bacheloroppgave?
Når du skal skrive bacheloroppgave, er det mange spørsmål som melder seg. Her får du flere gode råd om...

Akademisk skriving: Tips og råd for studenter
Nyttige råd til deg som er i en skriveprosess - fra mindre oppgaver tidlig i studiet til bachelor- eller...

Ny bok i innføring i forretningsjus
Den digitale fagboken er erstattet med en ny oppgavebok. De som har allerede har kjøpt tilgang til den digitale...

Hvordan bli en lykkelig lærebokforfatter?
Silje Bringsrud Fekjær har knekket noen koder etter å ha skrevet tre lærebøker for studenter. – Det kan være...

Møt forfatteren: Solveig Botnen Eide
Solveig Botnen Eide er sosionom og professor i sosialt arbeidsetikk ved Universitetet i Agder. Hun har skrevet...

Møt forfatteren: Arild Raaheim
Professor i universitetspedagogikk Arild Raaheim er en engasjert underviser og har utgitt en rekke fagbøker med råd...