Et nytt og nyskapende læreverk

Naturfag og samfunnsfag

Tverrfaglige temaer på alle trinn

Gir rom for utforsking, samtale og refleksjon

Grundig lærerveiledning med tips til differensiering

Velg bok eller digitalt

En God Skolestart Med Refleks

Trykte og digitale læremidler

En god skolestart med Refleks

Her finner du nyttige ressurser til en god skolestart i samfunnsfag og naturfag på barnetrinnet.

Se mer

MA51286

Kurskalender

Digitale kurs og webinarer

Gyldendal Fagtid er vår videokanal, der du finner det du trenger for å vurdere nye læremidler. Forfattere og redaktører viser og demonstrerer det nye innholdet. Det er også opptak fra webinarer og innhold som kan benyttes i fellestiden til skolen. 

Gå til Gyldendal Fagtid

Bli bedre kjent med Refleks

Refleks 1–4

Utforsking og refleksjon

­Refleks er et tverrfaglig læreverk i naturfag og samfunnsfag og er på 1. til 4. trinn samlet i en felles bok. Vi har tatt en prat med forfatterne av Refleks 1-4 om hva de mener er det viktigste i fagfornyelsen og hvordan Refleks svarer på dette.

Les mer

Samiske Aarstider Refleks

Refleks 5–7 Naturfag

Vi gjør naturfag!

Elevene skal få oppleve naturfag som et praktisk fag, mener forfatter Eirik Lyngvær. Han har, sammen med tre andre forfattere, skrevet og utviklet Refleks 5-7 Naturfag. Les artikkelen og se film med presentasjon fra læreverket. 

Les mer

Refleks5 Aktivitet Low

Refleks 5–7 Samfunnsfag

Hvordan får vi kunnskap?

Barn og unge får store mengder informasjon fra ulike kilder og gjennom ulike kanaler. I Refleks 5-7 Samfunnsfag har forfatterne lagt stor vekt på at elevene skal reflektere over sin egen kunnskap.

Les mer

Shutterstock 458190922 Preview

Ønsker du å vurdere Refleks?

Hos Gyldendal er det enkelt å vurdere læremidler. På våre nettsider finner du digitale vurderingseksemplarer av svært mange av våre bøker. Klikk deg fram til ditt trinn og bla i boka – helt gratis og uten innlogging. 

Bla i bøkene

Du kan også aktivere gratis prøvelisens på de digitale læremidlene Smart Bok og Refleks Fagrom i Skolestudio. Logg inn på skolestudio.no med din Feide-bruker og velg produktene du ønsker å prøve. 

Gå til Skolestudio

Vi tilbyr å sende ett vurderingseksemplar av utvalgte bøker til skoler som ønsker å vurdere våre læremidler. For barnetrinnet tilbyr vi Lærerens bok på 1. 3. og 5. trinn og på ungdomstrinnet elevbok for 9. og 10. trinn. Målformen på våre vurderingseksemplarer er bokmål. Fysiske vurderingseksemplarer er et tilbud til fagansvarlige ved undervisningsstedet for vurdering av boka, og er ikke til personlige eie. 

Læreverk Mockup Refleks1 4

Utgivelser til nye læreplaner

Trinn 1. trinn 2. trinn 3. trinn 4. trinn 5. trinn 6. trinn 7. trinn
Naturfag og samfunnsfag 1-4 - - -
Naturfag 5-7 - - - - 2022
Samfunnsfag 5-7 - - - - 2022
Skolestudio Naturfag ✔ 
Skolestudio Samfunnsfag 

 

Komplett oversikt over utgivelser

Forfattere av Refleks

Oda Bjerknes

Oda Bjerknes

Oda Bjerknes er realfagspedagog i Espira Pi-parken. Hun har bred undervisningserfaring innen praktiske naturfagsaktiviteter for barn. Oda er en engasjert underviser som jobber for å spre naturfaglige tankemåter til barn. Oda jobber også ved Matematikksenteret ved NTNU og deltar også i forskningsprosjekter ved Oslo MET.

Forfatter Refleks naturfag, 1-2.

Synnøve Borge

Synnøve Borge

Synnøve Borge er lektor i pedagogikk, og har undervist i naturfag og uteskole 1. - 7. klasse i Ås i Akershus. Hun er fulltidsforfatter og formidler og skriver fengslende bøker for barn. Synnøve er utdannet forfatter fra Norsk Barnebokinstitutt.

Synnøve Borge skriver om dyr. Hun går tett på og prøver å finne pulsen til det ene individet, gjennom et år eller deler av et liv – som en slags uautorisert biografi. Hun leter etter et språk som ikke stenger for det sansbare i naturen. Målet er få til møter mellom barn og natur gjennom det hun forteller.

Nicklas Almås Fossum

Nicklas Almås Fossum

Nicklas Almås Fossum er lærer på Flatåsen skole i Trondheim. Han har undervist på småtrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn. Nicklas har deltatt i flere forskningsprosjekter i samarbeid med NTNU. Han brenner for naturfag og er opptatt av at barn skal få erfaring med kritisk tenkning for å kunne ta gode valg for bærekraftig utvikling.

Maren Klemetsen Grindstad

Maren Klemetsen Grindstad

Maren Grindstad er lektor og astrofysiker fra Universitet i Oslo. Hun jobber med realfagssatsningen Teach First Norway for Oslo kommune, og har erfaring som lærer på mellomtrinn og ungdomstrinn. Maren har også flere års erfaring som ingeniør innenfor petroleumsteknologi.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7

Stig Hosteland

Stig Hosteland

Stig Hosteland arbeider som lærer på Solholmen skole i Kristiansand. Han studerte samfunnsfag og historie ved Høgskolen i Lillehammer og har en mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 5-7

Tove Grete Lie

Tove Grete Lie

Tove Grete Lie er førsteamanuensis i samfunnsfag ved lærerutdanningen, NTNU. Har lang erfaring fra lærerutdanning og har skrevet doktorgrad om kritisk tenkning i samfunnsfag. Hun er generelt opptatt av hvordan vi kan undervise samfunnsfag for å utvikle elevenes samfunnsfaglige forståelse og refleksjon.  

Forfatter Refleks samfunnsfag, 1-4

Eirik Lyngvær

Eirik Lyngvær

Eirik Lyngvær er lærer på Flatåsen skole i Trondheim. Han har holdt mange kurs og verksteder for lærere i praktisk og utforskende naturfagsundervisning. Han har også deltatt i flere forskningsprosjekter i samarbeid med NTNU. Eirik brenner for naturfag og er opptatt av at elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og virkelighetsnært fag.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7

Jakob Maliks

Jakob Maliks

Jakob Maliks er professor i samfunnsfag på Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Han har doktorgrad i historie og har særlig arbeidet med samfunnsfaglige temaer som ytringsfrihet, offentlighet og grunnlov.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 5-7

Erik Mogstad

Erik Mogstad

Erik Mogstad er lektor med mastergrad i naturfagdidaktikk. Han underviser realfag og programmering i ungdomsskolen og jobber med forsking og utviklingsarbeid ved NTNU. Erik holder kurs og verksteder om programmering, og hvordan det kan implementeres i skolen.

Forfatter Refleks 7, naturfag

Aase Marit Tolebråten Sørum Ramton

Aase Marit Tolebråten Sørum Ramton

Aase Marit T. Sørum Ramton er førstelektor i kjemi og naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen på OsloMet – storbyuniversitetet, der hun underviser og veileder studenter på bachelor- og masternivå. Hun har tidligere også undervist i fysikk og teknologi ved samme utdanning.
Hennes forskningsinteresser er begynneropplæring i naturfag med særlig vekt på estetiske læreprosesser, begrepslæring og bruk av modeller, samt tilpasset undervisning for elever med stort læringspotensial. I tillegg underviser hun i musikk ved Rælingen Kulturskole. Hun har tidligere undervist i videregående skole og arbeidet som forsker i kjemisk industri.
Ramton er utdannet cand. scient. i analytisk kjemi fra Universitetet i Oslo, har praktisk-pedagogisk utdanning med undervisningsfagene naturfag og fysikk fra samme universitet, samt har en mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk fra OsloMet.

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland er professor i samfunnsfag ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i historie. Yngve har undervist på barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanning og har forsket på barn sin læring og forståelse av historie.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 1-4

Ingrid Spilde

Ingrid Spilde

Ingrid Spilde er journalist i forskning.no og har i tillegg til å skrive lærebøker skrevet faktaboka «Hvordan verden ble til». Ingrid skriver også for Nysgjerrigper.

Ragnhild Lyngved Staberg

Ragnhild Lyngved Staberg

Ragnhild Lyngved Staberg er naturfaglærer og forsker ved lærerutdanningen på NTNU i Trondheim. Hun har doktorgrad i biologi/biologididaktikk, og er forfatter av lærebøker for lærerstudenter. Hun arbeider med etterutdanning av lærere og utforskende arbeidsmåter i undervisningen.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7