Tverrfaglig

Tverrfaglig

Gjennom fagkapitler og tverrfaglige temaer får elevene oppleve sammenhenger i og mellom fagene.

Aktivitet Og Medvirkning

Aktivitet og medvirkning

Bøkene er fulle av flotte illustrasjoner og varierte aktiviteter som inviterer til utforsking, samtale og refleksjon.

Lett Aa Differensiere

Lett å differensiere

Refleks har aktiviteter og tekster som lett kan differensieres. Elevene kan reflektere, utforske og ta i bruk grunnleggende fagbegreper fra første stund.

Utgivelser til nye læreplaner

Trinn 1. trinn 2. trinn 3. trinn 4. trinn 5. trinn 6. trinn 7. trinn
Naturfag og samfunnsfag 1-4 2021 - - -
Naturfag 5-7 - - - - 2022
Samfunnsfag 5-7 - - - - 2021 2022
Skolestudio Naturfag ✔  2021 2021 2021 2021
Skolestudio Samfunnsfag  2021 2021 2021 2021

 

Komplett oversikt over utgivelser

Trykte og digitale læremidler

Digitale kurs og webinarer

Gyldendal Fagtid er vår videokanal, der du finner det du trenger for å vurdere nye læremidler. Forfattere og redaktører viser og demonstrerer det nye innholdet. Det er også opptak fra webinarer og innhold som kan benyttes i fellestiden til skolen. 

Gå til Gyldendal Fagtid

Kurskalender

Bli bedre kjent med Refleks

Refleks 1–4

Utforsking og refleksjon

­Refleks er et tverrfaglig læreverk i naturfag og samfunnsfag og er på 1. til 4. trinn samlet i en felles bok. Vi har tatt en prat med forfatterne av Refleks 1-4 om hva de mener er det viktigste i fagfornyelsen og hvordan Refleks svarer på dette.

 

Les mer

Samiske Aarstider Refleks

Refleks 5–7 Naturfag

Vi gjør naturfag!

Elevene skal få oppleve naturfag som et praktisk fag, mener forfatter Eirik Lyngvær. Han har, sammen med tre andre forfattere, skrevet og utviklet Refleks 5-7 Naturfag. Les artikkelen og se film med presentasjon fra læreverket. 

Les mer

Refleks5 Aktivitet Low

Refleks 5–7 Samfunnsfag

Hvordan får vi kunnskap?

Barn og unge får store mengder informasjon fra ulike kilder og gjennom ulike kanaler. I Refleks 5-7 Samfunnsfag har forfatterne lagt stor vekt på at elevene skal reflektere over sin egen kunnskap.

Les mer

Shutterstock 458190922 Preview

Forfattere av Refleks

Eirik  Lyngvær

Eirik Lyngvær

Eirik Lyngvær er lærer på Flatåsen skole i Trondheim. Han har holdt mange kurs og verksteder for lærere i praktisk og utforskende naturfagsundervisning. Han har også deltatt i flere forskningsprosjekter i samarbeid med NTNU. Eirik brenner for naturfag og er opptatt av at elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og virkelighetsnært fag.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7

Ingrid Spilde

Ingrid Spilde

Ingrid Spilde er journalist i forskning.no og har i tillegg til å skrive lærebøker skrevet faktaboka «Hvordan verden ble til». Ingrid skriver også for Nysgjerrigper.

Jakob  Maliks

Jakob Maliks

Jakob Maliks er professor i samfunnsfag på Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Han har doktorgrad i historie og har særlig arbeidet med samfunnsfaglige temaer som ytringsfrihet, offentlighet og grunnlov.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 5-7

Maren Grindstad

Maren Grindstad

Maren Grindstad er lektor og astrofysiker fra Universitet i Oslo. Hun jobber med realfagssatsningen Teach First Norway for Oslo kommune, og har erfaring som lærer på mellomtrinn og ungdomstrinn. Maren har også flere års erfaring som ingeniør innenfor petroleumsteknologi.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7

Nicklas Almås Fossum

Nicklas Almås Fossum

Nicklas Almås Fossum er lærer på Flatåsen skole i Trondheim. Han har undervist på småtrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn. Nicklas har deltatt i flere forskningsprosjekter i samarbeid med NTNU. Han brenner for naturfag og er opptatt av at barn skal få erfaring med kritisk tenkning for å kunne ta gode valg for bærekraftig utvikling.

Oda Bjerknes

Oda Bjerknes

Oda Bjerknes er realfagspedagog i Espira Pi-parken. Hun har bred undervisningserfaring innen praktiske naturfagsaktiviteter for barn. Oda er en engasjert underviser som jobber for å spre naturfaglige tankemåter til barn. Oda jobber også ved Matematikksenteret ved NTNU og deltar også i forskningsprosjekter ved Oslo MET.

Forfatter Refleks naturfag, 1-2

Ragnhild Lyngved Staberg

Ragnhild Lyngved Staberg

Ragnhild Lyngved Staberg er naturfaglærer og forsker ved lærerutdanningen på NTNU i Trondheim. Hun har doktorgrad i biologi/biologididaktikk, og er forfatter av lærebøker for lærerstudenter. Hun arbeider med etterutdanning av lærere og utforskende arbeidsmåter i undervisningen.

Forfatter Refleks naturfag, 5-7

Stig  Hosteland

Stig Hosteland

Stig Hosteland arbeider som lærer på Solholmen skole i Kristiansand. Han studerte samfunnsfag og historie ved Høgskolen i Lillehammer og har en mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 5-7

Synnøve Borge

Synnøve Borge

Synnøve Borge er lektor i pedagogikk, og har undervist i naturfag og uteskole 1. - 7. klasse i Ås i Akershus. Hun er fulltidsforfatter og formidler og skriver fengslende bøker for barn. Synnøve er utdannet forfatter fra Norsk Barnebokinstitutt.

Forfatter Refleks naturfag, 1-4

Tove Grete Lie

Tove Grete Lie

Tove Grete Lie er førsteamanuensis i samfunnsfag ved lærerutdanningen, NTNU. Har lang erfaring fra lærerutdanning og har skrevet doktorgrad om kritisk tenkning i samfunnsfag. Hun er generelt opptatt av hvordan vi kan undervise samfunnsfag for å utvikle elevenes samfunnsfaglige forståelse og refleksjon.  

Forfatter Refleks samfunnsfag, 1-4

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland er professor i samfunnsfag ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i historie. Yngve har undervist på barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanning og har forsket på barn sin læring og forståelse av historie.

Forfatter Refleks samfunnsfag, 1-4