5 tips til utforskende matematikkundervisning

I læreplanen for matematikk sies det at faget legger til rette for at elevene skal utforske matematikken og kommunisere om den. Her er en lærerkollegas fem tips til hvordan du kan gjøre nettopp dette, med eksempler fra Mønster!

Tove Kalvø er først og fremst lærer ved Trysil videregående skole, men hun er også en av forfatterne av det nye matematikkverket Mønster – hvor du finner egne små utforskningsopplegg som en del av bøkene. Her deler Tove av sine erfaringer og gir deg fem tips til hvordan du kan undervise utforskende i matematikk.

- Jeg liker å jobbe med utforskende oppgaver i matematikk fordi jeg opplever at det skaper mye større engasjement hos elevene. De får brukt mer av kompetansen sin i matematikk, og med flere vinklinger, innleder Tove.

1. Kortere startfokus

Læreren har et startfokus – setter timen, men veldig kort, kanskje mye kortere enn det læreren er vant til, der elevene raskt skal komme i gang med en aktivitet.

- Da blir det ofte en annen dynamikk i klasserommet der elevene blir mer aktive i sin egen rolle for å lære, har Tove erfart.

Se Tove og elevene hennes på Trysil vgs jobbe utforskende.

2. Fokuser på dialogen

I sin klasse opplever Tove at dialogen mellom elevene er veldig fruktbar, der de kan se til hverandre og hvordan medelever har løst en oppgave. Deretter kan de justere det mot sitt eget og utveksle erfaringer.

3. Diskuter i fellesskap

Mot slutten av timen kan det være fint å løfte opp de ulike løsningsstrategiene som elevene har valgt, og diskutere dem felles. Dette bidrar også til at elevene blir veldig gode i muntlig matematikk, da det ofte er mange fagbegreper som faller på plass. Det blir mer naturlig for elevene å prate om faget.

- Du får et driv i timen som jeg mange ganger tidligere kanskje har savnet, og som jeg vet lærere ofte leter etter for at de skal passe til faglige temaer. Og her får du dem, deler Tove.

4. Utforskningsopplegg i Mønster

I læreverket Mønster har vi tatt fagfornyelsen på alvor, der vi nå gir lærerne små gode utforskningsopplegg.

- Disse kan du ta med deg og bruke direkte i klasserommet, prøve de ut litt og kjenne på om det passer deg og elevene, eller om du må endre litt på det, forklarer Tove.

---

Vil du se eksempler på utforskningsopplegg i Mønster? Her har du et utvalg fra 1T, 1P og 2P!

--- 

Eksempel nedenfor fra Mønster 1P side 58.

Mønster

Matematikk SF/YF Vg1/Vg2/Vg3

Mønster er et helt nytt læreverk for matematikk i videregående, tilpasset Fagfornyelsen. Mønster har egne bøker til alle yrkesfagene. I tillegg til lærebøkene består læreverket av Mønster Bokstøtte og Mønster Smart Øving i Skolestudio.

 

Les mer og bla i bøkene

For de som vil kan man også selvsagt bruke de mer tradisjonelle elementene som er i boka – med eksempler, oppgaver og fullstendige løsningsforslag.

---

Nytt læreverk i matematikk? Bla i alle Mønster-bøkene.

---

5. Steg-for-steg

- Det som er så fint å se når elevene jobber utforskende er at de bygger forståelsen steg-for-steg og får en mye større relasjonell forståelse, opplever Tove. Da blir det på en måte noe helt annet enn å bare skulle ha lært seg en algoritme – nå kan de forklare hvordan en algoritme fungerer.

- Det er de gylne øyeblikkene tenker jeg, forteller Tove avslutningsvis.


Relaterte artikler