Treffe unge lesere der de er

Hvordan friste med litteratur til en generasjon som leser færre bøker for hvert år? Ved å møte dem der de er. Det var tanken da Gyldendal lanserte debutromanen til Alexander Kielland Krag på Instagram i 2020.

Nå har bokkonseptet blitt kåret til vinner av den årlige prisutdeling World Changing Ideas som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Boken, som i sin helhet ble lagt ut på Instagram, er fortalt gjennom en kombinasjon av tekst, levende bilder og musikk. Historien ble sluppet over 45 dager og i små biter som var beregnet til å ta omtrent fem minutter å lese.

 

Ferske tall fra SSBs mediebarometer for 2020 viser nedgang i lesing blant unge. I fjor var lesing blant unge kvinner i alderen 16 – 24 år nærmest halvert fra 27 prosent i 2019 til 14 prosent i 2020. Samtidig har andelen tid brukt på internett og sosiale medier økt.

 

I disse dager publiseres Dette blir mellom oss på Snapchat, og Kielland Krags nye roman, Litt redd, bare, som lanseres i august, vil også bli publisert i sosiale medier. Det å publisere på denne måten har vært viktig for forfatteren fra start.

 

«Helt fra jeg fikk idéen, har jeg ment at det å publisere Dette blir mellom oss på Instagram var en god idé. Likevel var det et sjansespill å gjøre noe ingen andre hadde gjort før. Å nå motta prisen for World Changing Ideas er en viktig anerkjennelse av at idéen holder vann også på internasjonalt nivå. Det er utrolig kult å se noe jeg har jobbet så lenge med, nå ut i verden,» sier Kielland Krag.

Kielland Krag Alexander

Om prisen:

World Changing Ideas Awards, er en pris som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Fast Company har som mål å sette fokus på bedrifter som satser på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design. Den årlige prisutdelingen har som mål å finne de produktene og konseptene som har potensiale til å gjøre verden til et bedre sted.

 

Et dommerpanel velger vinnere og finalister basert på potensialet de ulike nominerte har for å gjøre en faktisk forskjell. Det har aldri vært flere sendt inn flere bidrag enn i 2020.

 

Les mer om prisen her.

World Chaning Ideas Logo

Relaterte artikler

Bokbloggernes favoritt

Bokbloggernes favoritt

Nå er Geir Tangens "Vargtimen" ute i pocket. En bok som ikke minst bokbloggerne har trykket til sitt bryst.
Sommer med Kristine

Sommer med Kristine

Det var egentlig ikke meningen at Kristine Rui Slettebakken skulle skrive enda en bok om Frida og Jo, men Frida...