Gyldendals lærebokstipend

Vil du skrive den nye pensumboka for bachelorstudenter?

Mangler det noe pensumlitteratur i faget ditt?

Kanskje du har en idé og vil søke på vårt lærebokstipend for høyere utdanning? Vi deler ut lærebokstipend fra en pott på 400 000 kroner i året til prosjekter vi tror gjør det lettere for studenter å lære. Studentene trenger pålitelig og kvalitetssikret pensum kanskje mer enn noen gang!

Ved vurdering av søknader vektlegger vi særlig faglig kvalitet, pedagogisk formidling, språk og gjennomføringsplan. Prosjektet må være skrevet på norsk og for bachelorstudenter. Vi vil prioritere helt nye bokprosjekter innen forlagets utgivelsesområder. Redaksjonen i Gyldendal Akademisk vil vurdere søknadene.

Vi åpner for søknader fra 15. mars, og fristen er 15. april.

Hva må inkluderes i søknaden?

  • Fremdriftsplan 
  • Søknadssum og forklaring til søknadssummen
  • Prosjektbeskrivelse 
  • CV til hovedsøker
  • Prøvetekst og publikasjonslister (ikke obligatorisk)

Slik blir en fagbok til

  1. Konsept/idé. Idéen til bokprosjektet initieres enten av forfatteren selv eller av forlaget. Forfatteren videreutvikler ideen med bistand fra redaktøren, og sammen legger de en plan for omfang, målgruppe, struktur med mer.
  2. Redaksjonelt team. Redaktøren og tekstkonsulenten bistår forfatteren i alle fasene av bokprosessen. Teamet sørger for at manuset kvalitetssikres, både faglig og språklig.
  3. Skriveprosessen. Vi har ansvar for å gi deg veiledning og tilbakemelding i manusutviklingen og kvalitetssikre alle sider av manuset (innhold, struktur, formidling, språk med mer).
  4. Design. Vi samarbeider med dyktige omslagsdesignere for å sørge for å gi boken et uttrykk som er tilpasset målgruppen.
  5. Salg, markedsføring og lansering. Boken markedsføres både i tradisjonelle kanaler (nettside, nyhetsbrev) og i sosiale medier og podkast. Vi har også tett kontakt med fagmiljøene og presse. 
Lærebokstipend

Tidligere vinnere av Gyldendal Akademisk sitt lærebokstipend

  • Monica Bjerklund og Anne-Sofie Hjemdahl: Folkehelsearbeid på dagliglivets arenaer
  • Desiré Furnes og Kari Elisabeth Ellingsen: Psykologisk formulering - klinisk kjernekompetanse og terapeutisk samhandlingsverktøy
  • Marita Nordhaug: Personsentrert sykepleie i praksis
  • Liv Sand: Sykt perfekt: Perfeksjonisme og psykisk helse hos barn og unge
  • Mirha Sunagic: Ansattes ytringer og ytringsklima i kunnskapsorganisasjoner
  • Jørgen Gustav Bramness og Eline Borger Rognli: Den grunnleggende læreboken om avhengighet
  • Kjetil Bremer: Nybegynnerterapeut
  • Åste Marie Mjelve Hagen og Liv Heidi Mjelve: Spesialpedagogiske samtaler
  • Ingrid J. Hoegstad, Sandra Marie Weltzien og Ingrid K. Aasgard: Utviklingspsykologi for vernepleiere
  • Håvard Kallestad og Knut Lagsrud: Medikamentfri søvnbehandling
  • Kristoffer Jul-Larsen og Anne Berit Lyngstad: Inn i litteraturen: fremgangsmåter ved litterær analyse
  • Håkon Njøten: Mening og mestring i arbeidslivet
  • Morten Nordmo og Mads Nordmo Arnestad: Fornuft - en innføring i rasjonell og vitenskapelig tenkning
  • Aud Uhlen Obstfelder, Roger A. Søraa og Randi Stokke: Teknologiforståelse i helseprofesjonene
  • Liv Jorunn Baggegård Skippervik, Siv Oltedal og Heidi Lie Eriksen: Relasjon, skjønn og forvaltning i NAV-kontor
  • Tonny Stenheim og Kjell Magne Baksaas: Introduksjon til  bærekraftsrapportering
Lærebokstipend25

Bli kjent med oss i Gyldendal

Hvem er vi?

 

Vi brenner for å utvikle relevant faglitteratur og gode kunnskapsressurser som bidrar til læring, utdanning og kompetanse for studenter og yrkesutøvere.

Les mer om oss

Gruppebilde av alle ansatte hos Gyldendal Akademisk.

Interessert i en prat?

Du har kanskje noen spørsmål rundt det å utgi fagbok. Ikke nøl med å ta kontakt med oss! Nedenfor finner du oversikt over redaktører innenfor de ulike redaksjonsområdene våre. 

Ta kontakt med oss

GA Kontorlandskap Beskjært P1068500

Har du spørsmål om stipendet?

Vibeke Høegh-Omdal

Redaksjonssjef

Foto: Marius Sørli Finnstun og Gry Traaen