På besøk hos Bogstad skole

Skal du sette opp skoleforestilling? Her er noen tips

Åse Olving Lund er dramapedagog og deler sine beste tips etter mange års erfaring med skoleforestillinger.

Olving Lund jobber på Bogstad Skole, en av få Oslo-skoler med egen dramapedagog. Her settes det årlig opp en stor skoleforestilling med alle elevene på 6. trinn. Med bakgrunn fra barneteater har hun mye erfaring med instruksjon av barn. Her deler hun sine beste tips med lærere som skal sette opp forestillinger med klasser eller hele trinn.

Bilde Portrett Åse

1

Det aller første du bør gjøre er å gi elevene kjennskap til hele historien til skuespillet du har valgt ut. Hvis du velger et skuespill med en bok i bunn, kan elevene lese boka først. Nederst på siden finner du tips til forestillinger til ulike aldersgrupper.

2

La elevene prøve seg i ulike roller og scener før de velger hvilken karakter de ønsker å spille. Først da vet de hvordan det er å være en karakter. Kanskje får de lyst til å gjøre noe helt annet enn de først hadde tenkt.

3

Jeg ber alltid elevene om å søke på fem roller fra 1-5. De må søke på en ordentlig måte – fortelle om erfaring og begrunne ønsket sitt. Motivasjonen for å få til noe har mye å si. Ikke alle kan få hovedrollen selv om de ønsker seg den. Jeg bruker mye tid på å få elevene på lag med meg ved å begrunne hvorfor jeg tror de passer til de ulike rollene.

---

Nederst i saken: Se forslag til hvilke forestillinger som passer til ulike klassetrinn

---

4

Samarbeide tett med foreldre. Gi manus og tekst i lekse og hold foreldre informert om hva som skjer på skolen. Det er viktig å gi alle nok tid til å øve og lese teksten. Manuset bør deles ut 5-6 uker før forestilling.

5

Når elevene har fått utdelt rolle, snakk med hver enkelt om rollefiguren de skal være. Hvem er de? Hvilke ord ville de brukt? Sørg for at det ikke bare blir pugging, da blir det hele litt fjernt.

Tekstforslag:

Barnetrinnet

«Itte no knussel» er en klassisk fortelling av Barbra Ring, skrevet i 1907. I Salto Elevbok 4A eller Salto Fagrom 4 er teksten skrevet som et skuespill. Teksten handler om den rike, bryske og varmhjertede Marte Svennerud som forbarmer seg over sju barn som har mistet foreldrene sine.

Prøv Salto i Skolestudio

Skjermbilde 2022 11 08 Kl. 11.59.18

Jobb med drama som sjanger

Ungdomstrinnet

I kurset Kurs 4.6: Drama – tekster for film og scene i Kontekst 8–10 Basis eller Kontekst Fagrom lærer elevene om det å lage manus og finne gode metoder for å planlegge ulike typer dramatekster. Elevene videreutvikler også det å utforske og snakke om tekst og det å samarbeide om å lage dem. De kan også se en film der en dramaturg ved Det norske teatret forteller om hvordan de fanger publikum på sine forestillinger.

I boka Kontekst Tekster 5 eller Kontekst Tekster i Skolestudio finner du flere ulike dramatiske tekster som kan brukes til å øve eller å sette opp som en forestilling.

Prøv Kontekst i Skolestudio

 

Skjermbilde 2022 11 08 Kl. 12.26.40

6

Hot Seat er en øvelse der elevene blir kjent med karakteren. Èn av karakterene setter seg på en stol, de andre elevene sitter rundt og stiller spørsmål til karakteren. Hva drømte du i natt? Hva liker du å spise? Hvem er du forelsket i? Eleven på stolen svarer som karakteren ville gjort.

7

I starten er det lurt å la elevene øve uten tilskuere helt til de føler seg trygge. Da øver de på scener med bare de som medvirker i akkurat den scenen til stede i rommet.

8

Sett som mål at elevene skal kunne replikkene sine tre uker før forestilling. Da blir det færre som pugger helt til siste slutt. Når vi begynner å øve på scenen, er det fint å være helt manusfri, da flyter alt lettere.

9

Elevene må kunne innganger og utganger til hver scene. Lag gjerne en oversikt som kan henge bak scenen med første og siste replikk i hver scene. Her kan alle følge med så de vet når det er deres tur.

10

Øv elevene på å aldri se på publikum dersom rollefiguren ikke skal det.

11

Ofte kan skoleforestillinger mangle litt tempo. Det er veldig kjedelig for både publikum og skuespillere når man føler det henger litt. Ta en italiener! Det betyr at alle spiller enkelte scener så raskt de bare klarer. Da vil elevene få den magiske følelsen av å være med på historien og holder fokuset og konsentrasjonen oppe.

12

Bruk tid på å øve opp stemmebruken. Diksjon og stemmebruk vil elevene få god bruk for ved andre anledninger senere i livet!


Språkverksted:

Bruk stemmen til å skape spenning

I Salto Elevbok 5B eller i Salto Fagrom 5 finner du et språkverksted der elevene lærer hvordan de kan bruke blant annet tempo og stemmestyrke til å gi liv til karakteren. Prøv også replikk-generatoren for å øve på stemmestyrke og tonefall.

Skjermbilde 2022 11 08 Kl. 12.58.11

Prøv Salto i Skolestudio

Salto5b

Hvilke forestillinger passer til ulike klassetrinn?

1.–4. trinn:

Askepott, Hans og Grete, Rødhette og ulven, Bygda som glømte at det var jul, Piken med svovelstikkene. Det går også an å lage en juleforestilling med julesanger der man lar elvene være kreative og finne overganger mellom de ulike sangene. Et annet tips er å lage en forestilling basert på fortellinger barna selv har skrevet i norsktimen.

5.–7. trinn:

Her er det fint å sette opp et stykke med en god bok i bunn. Manuset kan være som på ekte teater, med to akter og pause. Eksempler på stykker er Mio, min Mio, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter, Jungelboken, Robin Hood, Momo, eller kampen om tiden, Charlie og sjokoladefabrikken. Her kan man også lage et stykke sammen med barna med tema mobbing, utestenging, vennskap og identitet.

8.–10. trinn:

Alice i Eventyrland, musikaler som Annie, Grease, Hair eller TV-serier som elevene kjenner godt som de tar scener ut fra. Elevene kan også få skrive sitt eget stykke. Pass på at elevene som er med på drama på ungdomstrinnet ikke blir overlatt helt til seg selv, men får regi og hjelp til å sette opp stykket. Det må gjøres ordentlig.

Charlieogsjokoladefabrikken

Relaterte artikler