
Vi justerer Multi 1-3: Elevbøkene og lærerens bok blir enda bedre
Mer struktur, mer individuell øving og bedre flyt i undervisningen står sentralt når både elevbøker og lærerens bok i Multi 1-3 nå skal justeres.
Hvorfor justerer vi Multi 1-3?
Multi 1-3 er et rikt og variert læreverk som gir elevene mulighet til å utforske matematiske
problemstillinger, samarbeide og leke seg frem til gode løsninger. Mange lærere setter pris
på kombinasjonen av dybdeforståelse, aktivitet og progresjon i læreverket. Samtidig har vi
fått viktige tilbakemeldinger fra klasserommet som har gitt oss gode idéer til hvordan bøkene
kan forbedres ytterligere.
Noen av tilbakemeldingene vi har fått, er at læreverket passer best for de elevene som
allerede er faglig sterke i matematikkfaget. Mange opplever at det er for få muligheter til
individuell øving for elevene som trenger mer støtte, og for rask progresjon i enkelte deler av
læreverket. Det skal forfatterne av Multi 1-3, deriblant Bjørnar Alseth, nå gjøre noe med.
– Justeringen skal gjøre Multi 1-3 enda bedre tilpasset alle elever, uten at vi skal gi slipp på
det som fungerer godt i dag, sier Alseth.
Les mer om læreverket Multi her
Dette blir nytt i Multi 1-3
Justeringen gjelder elevbok A og B, og lærerens bok A og B for alle de tre trinnene. Målet er
å gjøre innholdet enklere å bruke, både for elever og lærere.
Det innebærer blant annet å redusere antall ulike elementer og oppgaver på en dobbeltside.
Slik vil elevene slippe å måtte omstille seg, for eksempel fra kreative oppgaver til rene
regneoppgaver, og læreren kan bruke mindre av undervisningstiden på å forklare elevene
hva de skal gjøre.
Justeringen skal også gi mer rom for individuell øving og repetisjon, blant annet ved å øke
sidetallet i bøkene.
– Vi legger inn langt flere øvingsoppgaver i elevbøkene, og flytter deler av det mer kreative
og utforskende stoffet til lærerens bok. På den måten får læreren større frihet til å velge når
og hvordan det skal brukes, sier Alseth.
Den justerte utgaven av Multi 1-3 kommer i salg våren 2026.


Slik engasjerer Multi 1-3 elevene
elever. Gjennom varierte oppgaver, lek, utforsking og samarbeid, legger læreverket til rette
for både engasjement og læring. Med den justerte utgaven av Multi 1-3 skal dette styrkes
ytterligere.
elevene å forstå hva de skal gjøre, får de bedre grunnlag for å jobbe selvstendig. Det kan det
være mye læring og mestring i.
enda større utbytte av læreverket – selv om det ikke er tenkt at elevene skal lese all tekst i
bøkene alene. Justeringen av Multi 1-3 gir dem mer tid til å lære, og en større forutsetning
for å ha det gøy med læringen.
Les mer om: Fem grunner til å velge Multi
Tekst: WAL AS
Bjørnar Alseth, medforfatter for læreverket Multi
