Treffe unge lesere der de er

Hvordan friste med litteratur til en generasjon som leser færre bøker for hvert år? Ved å møte dem der de er. Det var tanken da Gyldendal lanserte debutromanen til Alexander Kielland Krag på Instagram i 2020.

Nå har bokkonseptet blitt kåret til vinner av den årlige prisutdeling World Changing Ideas som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Boken, som i sin helhet ble lagt ut på Instagram, er fortalt gjennom en kombinasjon av tekst, levende bilder og musikk. Historien ble sluppet over 45 dager og i små biter som var beregnet til å ta omtrent fem minutter å lese.

 

Ferske tall fra SSBs mediebarometer for 2020 viser nedgang i lesing blant unge. I fjor var lesing blant unge kvinner i alderen 16 – 24 år nærmest halvert fra 27 prosent i 2019 til 14 prosent i 2020. Samtidig har andelen tid brukt på internett og sosiale medier økt.

 

I disse dager publiseres Dette blir mellom oss på Snapchat, og Kielland Krags nye roman, Litt redd, bare, som lanseres i august, vil også bli publisert i sosiale medier. Det å publisere på denne måten har vært viktig for forfatteren fra start.

 

«Helt fra jeg fikk idéen, har jeg ment at det å publisere Dette blir mellom oss på Instagram var en god idé. Likevel var det et sjansespill å gjøre noe ingen andre hadde gjort før. Å nå motta prisen for World Changing Ideas er en viktig anerkjennelse av at idéen holder vann også på internasjonalt nivå. Det er utrolig kult å se noe jeg har jobbet så lenge med, nå ut i verden,» sier Kielland Krag.

Kielland Krag Alexander

Om prisen:

World Changing Ideas Awards, er en pris som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Fast Company har som mål å sette fokus på bedrifter som satser på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design. Den årlige prisutdelingen har som mål å finne de produktene og konseptene som har potensiale til å gjøre verden til et bedre sted.

 

Et dommerpanel velger vinnere og finalister basert på potensialet de ulike nominerte har for å gjøre en faktisk forskjell. Det har aldri vært flere sendt inn flere bidrag enn i 2020.

 

Les mer om prisen her.

World Chaning Ideas Logo

Relaterte artikler

Les et utdrag: Brorskapet

Les et utdrag: Brorskapet

I «Brorskapet» ruller Anne Bitsch opp historien om et varslet drap. Gjennom å skildre gjerningspersonenes...
Jul i Salaby

Jul i Salaby

Nå er det jul i Salaby! Tell ned til jul med årets julekalender – Reisen til Amerika. Hver skoledag i desember åpner...
Pustens lov

Pustens lov

Er det greit å slippe en virus-dystopi for unge lesere i pandemiens tid? Absolutt, sier både redaktør og forfatter.
Friluftsstrikk

Friluftsstrikk

Stine Viberg er kjent på Instagram som @northernknitting. Her forteller hun om veien fram mot egen strikkebok,...
Bærekraftsbiblioteket

Bærekraftsbiblioteket

Hva er Bærekraftsbiblioteket? Les mer om konseptet og hvilke titler fra Gyldendal som er valgt ut.
Hurra for kjærligheten!

Hurra for kjærligheten!

Det er juni og Pride. Vi slår et slag for alle typer kjærlighet, og anbefaler disse bøkene for ungdom og voksne.