Treffe unge lesere der de er

Hvordan friste med litteratur til en generasjon som leser færre bøker for hvert år? Ved å møte dem der de er. Det var tanken da Gyldendal lanserte debutromanen til Alexander Kielland Krag på Instagram i 2020.

Nå har bokkonseptet blitt kåret til vinner av den årlige prisutdeling World Changing Ideas som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Boken, som i sin helhet ble lagt ut på Instagram, er fortalt gjennom en kombinasjon av tekst, levende bilder og musikk. Historien ble sluppet over 45 dager og i små biter som var beregnet til å ta omtrent fem minutter å lese.

 

Ferske tall fra SSBs mediebarometer for 2020 viser nedgang i lesing blant unge. I fjor var lesing blant unge kvinner i alderen 16 – 24 år nærmest halvert fra 27 prosent i 2019 til 14 prosent i 2020. Samtidig har andelen tid brukt på internett og sosiale medier økt.

 

I disse dager publiseres Dette blir mellom oss på Snapchat, og Kielland Krags nye roman, Litt redd, bare, som lanseres i august, vil også bli publisert i sosiale medier. Det å publisere på denne måten har vært viktig for forfatteren fra start.

 

«Helt fra jeg fikk idéen, har jeg ment at det å publisere Dette blir mellom oss på Instagram var en god idé. Likevel var det et sjansespill å gjøre noe ingen andre hadde gjort før. Å nå motta prisen for World Changing Ideas er en viktig anerkjennelse av at idéen holder vann også på internasjonalt nivå. Det er utrolig kult å se noe jeg har jobbet så lenge med, nå ut i verden,» sier Kielland Krag.

Kielland Krag Alexander

Om prisen:

World Changing Ideas Awards, er en pris som deles ut av det verdensledende online-magasinet Fast Company.

 

Fast Company har som mål å sette fokus på bedrifter som satser på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design. Den årlige prisutdelingen har som mål å finne de produktene og konseptene som har potensiale til å gjøre verden til et bedre sted.

 

Et dommerpanel velger vinnere og finalister basert på potensialet de ulike nominerte har for å gjøre en faktisk forskjell. Det har aldri vært flere sendt inn flere bidrag enn i 2020.

 

Les mer om prisen her.

World Chaning Ideas Logo

Relaterte artikler