Intervju med thriller-forfatter Iben Albinus

«Jeg ville prøve å forstå den ondskapen vi så under krigen i Syria», forteller Iben Albinus, som er aktuell med thrilleren «Damaskus». Vi har intervjuet henne om skriveprosessen bak boken, og hvor hun henter inspirasjon.

Hei Iben, kan du fortelle kort om deg selv og bakgrunnen din?

 

Jeg er manusforfatter og skriver TV-serier, men har bakgrunn som filmanmelder og kulturjournalist. Jeg sluttet som journalist og anmelder for fem år siden, og har siden vært med på å skrive krimseriene Den som dreper og Sommerdahl. Damaskus er min første roman og har vært underveis i nesten seks år fordi jeg ville at den skulle være både realistisk og veldig spennende. Jeg er en nerd når det gjelder å skrive manus, og jeg underviser i å skrive skjønnlitteratur. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er gøy. Jeg bor i København og har to gutter på 13 og 16 med mannen min, som jeg traff da jeg var bartender ved siden av studiene i hjembyen min Aarhus.

 

Damaskus er din første spenningsroman. Hva handler den om?

 

Den handler om Sigrid, som reiser til Syria under den arabiske våren i 2011 for å spionere for FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. I Damaskus møter hun igjen sin viktigste ungdomsvenninne, den syriske forretningskvinnen og jetsetteren Reem, men oppdager at Reem er på feil side i konflikten. Jeg har bestrebet meg på å krysse nordisk krimtradisjon med spionsjangeren i en historie som er inspirert av virkelige hendelser og flere års research.

 

Hva ønsker du å formidle med historiene dine?

 

Med Damaskus har jeg skrevet den romanen jeg selv savnet. Jeg elsker å lese spenningsromaner som gir innblikk i virkelige forhold, men samtidig er underholdende og berørende. Jeg fikk ideen til boka fordi jeg ville prøve å forstå den ondskapen vi så under krigen i Syria. Men det skulle være på en underholdende og spennende måte, der vi følger noen karakterer som vi blir fengslet av. Damaskus er en fortelling om mennesker i en ekstrem situasjon, der alle prøver å gjøre det rette og ingen synes de selv er onde.

 

Hvor går veien videre, får vi lese mer om hovedpersonen Sigrid?

 

Jeg har nettopp begynt på oppfølgeren til Damaskus, der Sigrid har blitt hemmelig agent for den danske etterretningstjenesten og blir hovedpersonen i en ny internasjonal konspirasjon. Planen er at romanen skal utgis i Danmark våren 2023.

 

Vi vet at forfattere bruker forskjellige metoder, hvordan er din skriveprosess?

 

Jeg jobber på samme måte som når jeg skriver TV-serier. Jeg begynner med ideen og temaet. Så gjør jeg research, snakker med kilder og besøker locations. Deretter utvikler jeg sideløpene og skriver storyline for dem. Jeg bruker whiteboard og post-it-lapper. Det gjør jeg helt til jeg har alle scener på plass. Underveis gjør jeg hele tiden research når jeg trenger det. Jeg forsikrer meg om at alle kildene mine godkjenner realismen i plottet. Først når alle scenene er ferdige begynner jeg å skrive. Men jeg omstrukturerer også underveis. I siste skrivefase av Damaskus gikk jeg ingen steder uten å ha med meg en bunke med over hundre scener på strimler av Post-it-lapper med strikk rundt i vesken.

 

Hvilke forfattere eller bøker er du selv inspirert av?

 

Politiske spenningsromaner er favorittsjangeren min, men det er svært få kvinnelige helter. Jeg liker godt John le Carré, og elsker spesielt hans roman Den evige gartner, antagelig fordi det er den av bøkene hans som har den sterkeste kvinneskikkelsen. Jeg er også inspirert av TV-serier, Homeland og den mer realistiske franske spionserien Le Bureau. Som journalist og anmelder skrev jeg bøker om TV-serier, og for meg har The Wire og Sopranos vært gamechangere i måten vi forteller historier på. De har gitt meg mot til å legge lista høyt. Så jeg kommer i hvert fall ikke til å kjede meg, haha.

 

...og det kommer ikke de som leser Damaskus til å gjøre heller! 

 

Les mer om boken her. 

 

Oversetter: Inge Ulrik Gundersen

Relaterte artikler